سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

حضور در انتخابات از توطئه‏های جدید جلوگیری می‏کند

    نظر

بخشدار رودهن:

حضور در انتخابات از توطئه‏های جدید جلوگیری می‏کند

خبرگزاری فارس: بخشدار رودهن گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی دشمن را در راه‏اندازی توطئه‏های جدید علیه نظام اسلامی ناامید و مایوس می‏کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، رضا طاهرخانی عصر امروز در حاشیه نشست هماهنگی ستاد بزرگداشت دهه مبارک فجر که با حضور دیگر مسئولان سطح بخش در سالن اجتماعات این بخشداری برگزار شد، در گفت‏وگو با خبرنگاران، موج بیداری اسلامی جاری در جهان را برگرفته از افکار امام راحل عظیم‏الشان (ره) و انقلاب اسلامی ایران دانست.
طاهرخانی اظهار داشت: در حال حاضر نه تنها منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، بلکه مردم حوزه اروپا و قلب ایالات متحده نیز شاهد امواج خروشان بیداری اسلامی است.
وی ادامه داد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری بدون شک این جنبش‏های مردمی همگی جریاناتی برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است.
طاهرخانی ضمن تبریک فرارسیدن سی و سومین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران افزود: سی و سومین بهار انقلاب را در حالی جشن می‏گیریم که هدف معمار کبیر انقلاب اسلامی که همان صدور انقلاب بود، در حال تحقق است.
بخشدار رودهن ادامه داد: موج بیداری اسلامی به حول قوه الهی دیکتاتورهای خودکامه وابسته به دستگاه استکبار جهانی و مجری فرامین نظام سلطه را یک به یک از صفحه روزگار زدود.
وی با اشاره به تقارن دهه فجر انقلاب با میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) اظهار داشت: دهه فجر و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در سال جاری تقارنی میمون با هفته وحدت و میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) دارد.
طاهرخانی اضافه کرد: از این رو و در پی مطالبه مردم فرهیخته، ولایی و شهیدپرور رودهن و به تبع آن نحوه عملکرد مجموعه بخشداری این خطه، برگزاری هرچه با شکوه‏تر آیین
های مرتبط با این اعیاد ملی و مذهبی است.
بخشدار رودهن با اشاره به نزدیکی ایام انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: همه مسئولان و دستگاه‏های اجرایی باید برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق آرا شور و شوق ایجاد کنند.
وی ادامه داد: حضور حداکثری مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی دشمن را در راه‏اندازی توطئه‏های جدید علیه نظام اسلامی ناامید و مایوس می‏کند.
در ادامه این نشست، مسئولان بخش رودهن برای برگزاری آیین دهه مبارک فجر پیشنهاداتی ارائه و مواردی را نیز مصوب کردند.


فرهنگ اشتغال در کشور نیازمند تحول است

    نظر

نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس:

فرهنگ اشتغال در کشور نیازمند تحول است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، فرهنگ کنونی اشتغال در کشور را نیازمند تحولی اساسی دانست.

شاهرخ رامین در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: به یمن ظهور انقلاب اسلامی، کشور ایران هر روز شاهد توسعه فضاهای آموزش عالی و ایجاد امکانات بیشتری برای تحصیل فرزندان این مرزوبوم در مراکز علمی است.
وی ادامه داد: این مهم شرایطی را فراهم ساخت که تعداد تحصیلکرده‏های دانشگاهی در کشور رو به فزونی گذاشت و در حال حاضر این رشته‏های تحصیلی به سمت و سوی ارتقا تا مقاطع کارشناسی‏ارشد و دکترا نیز پیش می‏رود.
رامین افزود: با وجود آنکه این توسعه علمی مزایای بسیاری را متوجه کشور می‏سازد؛ اما بیم آن نیز می‏رود که این توسعه سبب رکود در پیشرفت سایر حوزه‏ها با وارد آوردن خدشه به بدنه فرهنگی اشتغال نسل جوان شود.
نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر در پی حضور در مراکز آموزش عالی از دانشی برخوردار شدیم، هرگز معنای آن دوری از اشتغال یا در اصطلاح عامیانه دست نزدن به سیاه و سفید نیست.
وی، تحصیل و کار را به دو بال پرندگان تشبیه کرد که لازمه صعود به قلل رفیع موفقیت و تعالی، وجود هر دوی این شاخصه‏های پراهمیت است.
رامین تصریح کرد: تحصیل و کسب دانش به تنهایی در حقیقت اتلاف وقت، هزینه و سرمایه کشور است و از این رو باید همه یکدیگر را به کار و اشتغال تشویق کنند.


کسب رای از طریق مباحث مالی توهین به درک مردم است

    نظر

نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس:

کسب رای از طریق مباحث مالی توهین به درک مردم است

خبرنگارکارون: نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش برای کسب آرای در انتخابات از طریق پرداخت وجوه نقد، توهین به درک سیاسی جامعه است.

شاهرخ رامین در گفت‏وگو با خبرنگار کارون در شرق استان تهران اظهار کرد: نخستین پرسشی که در اذهان مردم پیرامون افرادی که از طریق امکانات مالی قصد بر جمع‏آوری آرا دارند، نقش می‏بندد، چگونگی راه‏های کسب این میزان منابع مالی است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر سعی بر تصاحب آرای مردم به واسطه وضع اقتصادی نامناسب گروهی از جامعه، توهینی بزرگ به فهم و درک مردمان فهیم ایران اسلامی است.
رامین اضافه کرد: این توهین بزرگ نه از سوی من به عنوان وکیل مردم در مجلس شورای اسلامی و نه از سوی جامعه قابل پذیرش نیست.
نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته به شخصه در خصوص مباحثی از این است دچار نگرانی نمی‏شوم چراکه مردم به عنوان قضاتی هوشمند، بینا و دارای ذکاوتی مثال‏زدنی موضوعاتی از این دست را مدنظر قرار داده و در پای صندوق‏های رای اعمال می‏کنند.
رامین تبدیل شیوه مقابله با این امر ناپسند به قانون را موجب ارتقای نظام خواند و افزود: تبدیل شیوه برخورد با این امر به قانون، افزایش و ارتقایی برای نظام تلقی می‏شود و یک ضرورت برای مردم نیست.
نماینده مردم شهرستان‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم شریف، شهیدپرور و انقلابی ایران اسلامی پیش‏تر این سنت و رسم را به عنوان قانون آموخته و به فرزندان خود نیز آموزش داده بودند.
وی افزود: تبدیل این مهم از سوی نظام به قانون نشان‏دهنده آن است که مسئولان لیاقت خدمت به چنین مردم بزرگ‏منشی را دارند. 


ستاد جهیزیه بخش مرکزی تهران تشکیل شد

    نظر

با حضور جمعی از نیکوکاران

ستاد جهیزیه بخش مرکزی تهران تشکیل شد

خبرنگارکارون : ستاد جهیزیه بخش مرکزی تهران با حضور جمعی از نیکوکاران مناطق مختلف این بخش و مسئولان محلی تشکیل شد و کار خود را آغاز کرد.

بخشدار مرکزی تهران در گفت‏وگو با خبرنگارکارون درشهر بومهن با بیان اینکه ستاد جهیزیه بخش مرکزی تهران با حضور جمعی از خیران مناطق مختلف این بخش و مسئولان محلی تشکیل شد و کار خود را آغاز کرد، اظهار کرد: با تشکیل این ستاد برنامه‏های خیری بخش مرکزی تهران با انسجام بیشتر و به نحو شایسته‏تری انجام می‏شود.
محمود مصلحی‏شاد ادامه داد: باید با استفاده از خیران محلی واقعیت نیاز افراد به کمک‏های صندوق ستاد جهیزیه بخش مرکزی تهران پیش از پرداخت، احراز شود.
وی افزود: شاید بخش مرکزی تهران از جمله نقاط محروم این استان تلقی شود ولی نیازمندان در همه نقاط وجود دارند و باید همه با یاری یکدیگر برای بهبود کیفیت زندگی آنها تلاش کنیم.
مصلحی‏شاد با تاکید بر لزوم انسجام در کمک‏رسانی به محرومان خاطر نشان کرد: در حال حاضر کمک به محرومان منطقه بدون انسجام خاصی صورت می‏گیرد.
بخشدار مرکزی تهران تصریح کرد: برای ایجاد شرایط بهتر در امور خیرخواهانه، تمرکز در کمک‏رسانی و جلوگیری از سوء‏استفاده برخی اشخاص فرصت‏طلب، باید این اعمال خداپسندانه با انسجام، برنامه‏ریزی و به صورت متمرکز انجام شود.
وی در زمینه مزایای ایجاد ستاد جهیزیه در بخش مرکزی تهران گفت: سنت حسنه ازدواج یکی از مباحث مورد تاکید رسول مکرم اسلام (ص)، ائمه اطهار (ع) و بزرگان مذهب مقدس تشیع است.
مصلحی‏شاد تصریح کرد: از این رو همه مسئولان و خیران باید دست در دست یکدیگر مقدمات و ملزومات تسهیل در این حسنه موکد را فراهم آورند.
بخشدار مرکزی تهران افزود: یکی از راه‏های شناسایی نیازمندان واقعی، پیش از کمک‏رسانی به آنها تشکیل ستادهای متشکل از مسئولان منطقه‏ای و خیران محلی است.
 
* آزادی هفت زندانی با کمک‏های ستاد دیه
وی با اشاره به سایر ستادهای خیری بخش مرکزی تهران خاطر نشان کرد: بخش مرکزی تهران از وجود مردمی خیرخواه، شریف، انقلابی و ولایی برخوردار است.
مصلحی‏شاد تصریح کرد: وجود چنین قشر نوع‏دوستی موجبات تشکیل ستادهای متعدد کمک‏رسانی به نیازمندان منطقه را فراهم آورده است.
بخشدار مرکزی تهران اضافه کرد: سال گذشته ستاد دیه بخش مرکزی تهران با حضور امام جمعه اسبق شهرهای پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی، مسئولان منطقه‏ای و خیران محلی تشکیل شد.
وی افزود: در آن نشست بیش از 50 میلیون تومان وجه نقد جمع‏آوری و با تلاش و پیگیری علی
آمارلو مسئول و مامور بخشداری مرکزی تهران در این زمینه به آزادی هفت نفر از اهالی گرفتار در بند منتهی شد.
مصلحی‏شاد ادامه داد: ستادهای خیری بخش مرکزی تهران علاوه بر اقداماتی از این دست سرکشی از خانواده‏های زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) را نیز از برنامه‏های کاری خود حذف نمی‏کند.


کاهش 68 درصدی پرونده‏های شهرداری آبسرد در دادگستری

    نظر

شهردار آبسرد خبر داد

کاهش 68 درصدی پرونده‏های شهرداری آبسرد در دادگستری

خبرگزاری فارس: شهردار آبسرد از کاهش 68 درصدی پرونده‏های این نهاد در دادگستری خبر داد.

عبدالله متولی در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران از کاهش 68 درصدی پرونده‏های این نهاد در دادگستری خبر داد و اظهار داشت: این مهم در راستای نهضت خدمت‏رسانی به مردم و پاسخگویی مناسب به آنها محقق شده است.
وی تصریح کرد: بروز چنین کاهشی در آمار پرونده‏های شهرداری آبسرد مصداق بارزی از توافق و تعامل این نهاد با شهروندان است.
شهردار آبسرد ادامه داد: علاوه بر این، به منظور ارتقای سطح ارائه خدمات به شهروندان آبسرد توسط شهرداری، جلب رضایت مردم از جمله شاخص‏های اصلی کارآمدی و رشد و توسعه نظام اداری تلقی شده است.
متولی اضافه کرد: تامین شرایطی همچون سرعت، دقت و صحت ارتقای کیفی انجام امور، برخورد مناسب مسئولان و کارکنان با ارباب‏رجوع و همچنین شفاف‏سازی در اطلاع‏رسانی صحیح از گردش کارکردها موجبات رضایت‌مندی و افزایش اعتماد عمومی را فراهم می‏آورد.
وی افزود: در مبحث تکریم ارباب‏رجوع، اصل، ریشه و بنیان بر مبنای توجه به حقوق خصوصی شهروندان استوار است.
شهردار آبسرد ادامه داد: سعی و تلاش مجموعه شهرداری آبسرد در این خصوص رفع مشکلات شهروندان بدون مراجعه به مراجع قضایی، دوری از فضای مناقشات و تعامل در سایه رعایت قوانین است.
وی در پایان پیرامون استفاده از ظرفیت‏های موجود فرهنگی در راستای ایجاد شهر و شهروندان قانون‌مند در آبسرد ابراز امیدواری کرد.


خشکاندن عمدی درختان در آبسرد

    نظر

مسئول خدمات شهری آبسرد خبر داد

خشکاندن عمدی درختان در آبسرد

خبرگزاری فارس: مسئول خدمات شهری شهرداری آبسرد با اعلام خبر رسیدگی به پرونده قطع درختان مثمر در فضایی 10 هکتاری، از خشکاندن عمدی درختان در این شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران به نقل از روابط عمومی شهرداری آبسرد، جواد خاکساری در نخستین نشست کمیسیون ماده هفت شهرداری آبسرد اظهار کرد: جلسه امروز، نخستین نشست کمیسیون ماده هفت فضای سبز شهرداری آبسرد قلمداد می‏شود.
وی ادامه داد: امکان برپایی این مهم پس از ابلاغ دستورالعمل ماده هفت واحد فضای سبز شهرداری محقق شد.
خاکساری ضمن اعلام خبر خشکاندن عمدی درختان مثمر از سوی برخی مالکان خاطر نشان کرد:  بعضی از مالکان با بی‏توجهی به خشکاندن درختان مثمر مبادرت می‏ورزند.
مسئول خدمات شهری شهرداری آبسرد تصریح کرد: در پاره‏ای از مواقع نیز مشاهده شده که به طور عمدی از آبیاری درختان خودداری می‏شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، برخی از طریق عدم تقابل مناسب با امراض و خودداری از مبارزه با آفات به صورت تعمدی موجبات گسترش این عوامل زیان‏بار را در آبسرد فراهم می‏آورند.
خاکساری با تاکید بر لزوم برخوردی قانونی با این موارد گفت: باید به اطلاع این دسته از مالکان برسانیم که قانونگذار عواقب سنگینی را برای جرائمی از این دست پیش‏بینی کرده است.
مسئول خدمات شهری شهرداری آبسرد افزود: کمیسیون فضای سبز شهرداری آبسرد نیز به هیچ عنوان از اجرای قوانین کوتاهی نخواهد کرد.
وی با اشاره به نمونه‏ای از پرونده‏های در حال بررسی کمیسیون ماده هفت شهرداری آبسرد یادآور شد: از جمله مواردی که در کمیسیون ماده هفت شهرداری آبسرد مطرح شد، می‏توان به پرونده "قطع درختان بدون مجوز توسط یکی از مالکان بزرگ و خشک کردن درختان مثمر به مساحت 10 هکتار" اشاره کرد.


ترور امروز کار کیست؟ +سند

    نظر
ترورهای سابق دانشمندان هسته‌ای و رو شدن دست سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه به ویژه «سیا، موساد و اینتلیجنت سرویس» در این ترورها نیز مورد دیگری است که در کنار موارد پیشین، نشان دهنده عمق سرگردانی و البته رذالت دشمنان این ملت است؛ چه، تاکنون رویه آمریکا و رژیم صهیونیستی ترور دانشمندان ما بوده است.

 

علیرضااحسانی نیا:ترور امروز کار کیست؟ +سند

 

تابناک: در سالگرد شهادت دکتر مسعود علیمحمدی از دانشمندان هسته‌ای کشور، باز هم دست پلید دشمنان این ملت، گلی دیگر از بوستان علم و دانش این آب و خاک را پرپر کرد تا به خیال خام خود، این ملت آزاده را در شعب ابی‌طالب گرفتارتر کند؛ غافل از اینکه تا کندن در خیبر چیزی نمانده است.

 

خبری که صبح امروز بناگاه در فضای رسانه ای پیچید و همگان را در بهتی غم‌انگیز فرو برد، قطعا پیش زمینه ای داشت که لازم است برای روشن شدن افکار عمومی، بدان پرداخته شود.




علیرضااحسانی نیا:ترور امروز کار کیست؟ +سند
در این باره توجه به چند نکته و رخدادی که در دو ماه گذشته روی داده، بسیار مهم است:

الف) دستگیری جاسوسان آمریکایی و ابلاغ حکم اعدام «امیر میرزایی حکمتی»، جاسوس دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا که چندی پیش از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شده بود و اعترافات تلویزیونی او نیز پخش شد.

در پی این خبر، «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید بلافاصله موضع گرفت و گفت: آمریکا به شدت این کار را محکوم می‌کند و در صورت لزوم، واشنگتن از طریق میانجیگری سفارت سوئیس در تهران، مسأله را پیگیری خواهد کرد.

«ویکتوریا نولاند»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به صدور این حکم گفت: بدیهی است که ما این اتهامات را رد می‌کنیم و بر این باوریم که هر گونه اعتراف احتمالی از سوی آقای حکمتی، نشان‌دهنده آن است که وی مجبور به این اعترافات شده است!

این در حالی است که حکم و مجازات جاسوسان در همه جای دنیا مشخص و طبیعی است که دستگاه قضایی ایران، مبتنی بر شواهد و مستندات چنین حکمی را صادر کند.

ب) اظهارنظرهای اخیر پیرامون سایت فوردو که با وجود اعلام چندباره مقامات ایرانی مبنی بر قانونی و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های این مرکز، نشان از برنامه‌ریزی مقامات آمریکایی علیه کشورمان داشت. چنانکه مقامات آمریکایی، از جمله هیلاری کلینتون در این باره راه‌اندازی سایت فردو توسط ایران را بی‌اعتنایی آشکار به مسئولیت‌ها و دردسر ساز توصیف کرد!

در همین باره، افزون بر مقامات آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز جزو نخستین کشورهایی بودند که به اعلام آژانس مبنی بر آغاز غنی سازی 20 درصدی ایران در سایت فردو واکنش نشان دادند، چنانکه دولت فرانسه با محکوم کردن این اقدام، مدعی شد که این اقدام ایران، مغایر قوانین بین‌المللى است و «ویلیام هیگ»، وزیر خارجه بریتانیا نیز آغاز غنى‌سازى اورانیوم در سایت فُردو را اقدامى تحریک‌آمیز دانست و «گیدو وستروله»، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت: اقدام ایران به تشدید تنش منجر شده و نشان مى‌دهد که برنامه هسته‌ای ایران، ابعاد نظامى دارد!

این در حالی بود که «جیل تودور»، سخنگوی آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌تواند تأیید کند که ایران تولید اورانیوم با غلظت 20 درصد را در تأسیسات غنی‌سازی فردو شروع کرده؛ اما همه مواد هسته‌ای در این تأسیسات، تحت مهار و نظارت آژانس است.

پ) ترورهای سابق دانشمندان هسته‌ای و رو شدن دست سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه به ویژه «سیا، موساد و اینتلیجنت سرویس» در این ترورها نیز مورد دیگری است که در کنار موارد پیشین، نشان دهنده عمق سرگردانی و البته رذالت دشمنان این ملت است؛ چه، تاکنون رویه آمریکا و رژیم صهیونیستی ترور دانشمندان ما بوده است.

ت) در ماه‌ها و روزهای اخیر که دشمنان خارجی عملا از کارآیی عناصر فتنه‌گر داخلی در جریان انتخابات آتی مجلس ناامید شده‌اند، راه‌اندازی دور جدید ترورها، آن هم در سالگرد ترور شهید علیمحمدی برای القای ناامنی و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم، همان حربه ناکارآمد قدیمی است که بارها امتحان شده است.

ث) در کنار این موارد می‌توان به سند زیر اشاره کرد که در آن سه نفر از اعضای کنگره طی نامه‌ای به اوباما مواردی را توصیه کرده و پیشنهاد سوم و چهارم آن صراحتا استفاده از عملیات پنهان و سایبری را توصیه می‌کند.

نبابراین، می‌توان به روشنی مسئول مستقیم این کار رذیلانه را سرویس‌های اطلاعاتی غرب دانست که باز هم به کمک حماقت و وطن فروشی عوامل دست نشانده داخلی خود به آن دست یازیده‌اند


دستگیری سارق خودرو در دماوند

    نظر

فرمانده انتظامی دماوند خبر داد

دستگیری سارق خودرو در دماوند

خبرگزاری فارس: فرمانده انتظامی شهرستان دماوند از دستگیری سارق خودرو در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران به نقل از پایگاه اطلاع‏رسانی پلیس دماوند، سارق خودرویی که برای رهایی از محاصره پلیس سعی می‏کرد با انجام حرکات مارپیچ و ورود به معابر فرعی از صحنه متواری شود، با سرعت عمل و هوشیاری مأموران انتظامی شهرستان دماوند دقایقی پس از سرقت دستگیر شد.
فرهاد قدسی در این خصوص گفت: با اعلام سرقت یک دستگاه خودرو در شهر گیلاوند، اقدامات برای شناسایی خودروی مسروقه و دستگیری سارق آن آغاز شد.
وی افزود: مأموران بلافاصله طرح مهار را در جاده اصلی به اجرا درآوردند و با گشت‏زنی مداوم در سطح حوزه موفق شدند تا دقایقی بعد، خودروی مذکور را شناسایی کنند.
فرمانده انتظامی شهرستان دماوند بیان داشت: مأموران پس از شناسایی خودروی مسروقه برای توقف آن اقدام کردند؛ اما راننده بدون توجه به دستور پلیس سعی می‏کرد تا با انجام حرکات مارپیچ و ورود به معابر فرعی متواری شود.
وی تصریح کرد: همین امر باعث تعقیب و گریزی چند دقیقه‏ای میان راننده و مأموران پلیس شد که در نهایت با سرعت عمل و هوشیاری مأموران، خودرو متوقف و سارق برای انجام تحقیقات به کلانتری منتقل شد.
قدسی گفت: متهم در بازجویی‏های انجام شده علاوه بر جرم خود، به دو فقره سرقت خودرو و لوازم داخل خودرو در حوزه تهران بزرگ اعتراف کرد که در بازرسی از مخفیگاه وی، خودرو و اموال مسروقه کشف شد.
فرمانده انتظامی شهرستان دماوند در پایان از شهروندان خواست تا در هنگام ترک خودرو از قفل بودن درها و بالا بودن شیشه‏ها اطمینان حاصل کنند.


مخفیگاه در بابلسر؛ فرار در خیابان‏های تهران

    نظر

نگاهی متفاوت به داستان بچه‏شیرهای پایتخت

مخفیگاه در بابلسر؛ فرار در خیابان‏های تهران

خبرگزاری فارس: نگاهی گذرا و متفاوت به داستان بچه‏شیرهای پایتخت، حیواناتی که از مخفیگاهی در بابلسر سفر خود را آغاز کردند و در مسیر تحویل به سیرکی در اصفهان، از خیابان‏های پایتخت سر درآوردند، جالب و قابل تامل است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، داستان بچه‏شیرهای پایتخت به همراه چند حیوان دیگر دارای خلق و خوی نه‌چندان مهربانانه، در هفته گذشته به سریال روزانه مجموعه‏های خبری و شاید نقل مجلس محافل مردمی تبدیل شده بود.
به طور قطع، جای شیر و روباه و کرکس و میمون در خیابان‏های شهر نیست و اگر نبود جادوی چهارگوش جعبه تلویزیون شاید باور این ماجرا برای همگان به این سادگی‏ها میسر نمی‏شد.
مشاهده وحوش سرگردان در خیابان‏های تهران که جملگی جایی در اکوسیستم طبیعی کشور نداشته و مردم به مشاهده آنها در مستندهای تصویری جنگلی "راز بقا" و "حس برتر" عادت دارند، شگفتی بسیاری را برانگیخت؛ گمانه‏زنی‏ها در این خصوص آغاز شد و بر بازار داغ شایعات دامن زد.
عده‏ای به مزاح از اجرای طرح موفق فرار از باغ‏وحش این زبان‏بسته‏های دور مانده از محیط طبیعی سخن به میان می‏آوردند و برخی تبدیل تدریجی آنها از موجودی ظریف و ملوس به حیوانی غرنده و وحشی و ترجیح صاحبان ثروتمندشان برای خلاصی از شر آنها را به‌عنوان دلایل بروز این حوادث مطرح می‏کردند.
البته در این میان تیرکمان سوء‏ظن بسیاری نیز سمت و سوی خیابانی قدیمی بازار تهران و مملو از انواع جانداران فروشی "مولوی" را نشانه می‏رفت.
به هر ترتیب به نظر می‏رسد که این پرونده جالب و کم‏نظیر در تهران با شناسایی متهمان و معرفی آنها به مراجع قضایی خاتمه یافته است.
 
* علیه متهمان طرح دعوی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران در این‌باره اظهار داشت: مستندات قانونی بحث بچه‏شیرهای پایتخت از سوی اداره‏کل حفاظت محیط زیست استان تهران تهیه، جمع‏بندی و در مراجع قضایی علیه متهمان طرح دعوی شد.
رسول علی‏اشرفی‏پور ادامه داد: این متهمان از سوی بازپرس پرونده احضار شدند و دادرسی پرونده آنها از سوی این محکمه در حال انجام است.
وی در تشریح چگونگی حضور این حیوانات در پایتخت خاطر نشان کرد: این شیرها در باغ‏وحشی در بابلسر و به دور از دید نهادهایی نظارتی همچون حفاظت محیط زیست، دامپزشکی، شبکه بهداشت و استانداری برای حمل آماده شدند.
علی‏اشرفی‏پور ادامه داد: مقصد شش بچه‏شیر در حمل و نقلی غیرقانونی به ظاهر سیرکی در استان اصفهان بود که در میانه راه سه قلاده از این حیوانات گریخته و در خیابان‏های تهران متواری شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران پیرامون اقدامات نهادهای مسئول در خصوص چنین پرونده‏هایی گفت: در روزهای اخیر صحبت‏های بسیاری مبنی بر مسئولیت نهادهای مختلف در پرونده‏هایی از این دست مطرح شده است.
وی با ابراز رضایت از عملکرد نهادهای ذیربط در خصوص این پرونده اظهار داشت: علاوه بر مردم، مسئولان نهادهای ذیربط نیز کارنامه عملکردی قابل قبولی پیرامون پرونده اخیر از خود بر جای گذاشتند.
علی‏اشرفی‏پور اضافه کرد: مردم با اطلاع‏رسانی دقیق و به‌موقع مشاهدات خود از شیرهای سرگردان در خیابان‏های پایتخت به مسئولان آتش‏نشانی و حفاظت محیط زیست خوب عمل کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: مسئولان آتش‏نشانی و خدمات ایمنی نیز در یافتن بچه‏شیرها و تحویل آنها به سازمان حفاظت محیط زیست عملکرد مناسبی داشتند.
وی افزود: مجموعه حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در خصوص قرنطینه سریع این حیوانات پس از عبور از مراحل بازدید توسط کارشناسان دامپزشکی اقدامات شایان توجهی را اجرایی ساخت.
 
* یافتن حیوانات وحشی وظیفه حفاظت محیط زیست نیست

علی‏اشرفی‏پور با بیان اینکه یافتن حیوانات وحشی حاضر در مناطق درون‏شهری وظیفه حفاظت محیط‌زیست نیست، عنوان کرد: حیوانات وحشی که بعضا در محیط‏های شهری دیده می‏شوند یا از محل نگهداری گریخته‏اند و یا به هر شکلی توسط صاحبان خود رها شده‏اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: علاوه بر این، امکان حضور گونه‏های وحوش به دلیل شرایط خاص جغرافیایی برخی مناطق شهری به صورت نادر نیز موردی غیرمحتمل نیست.
وی اضافه کرد: شاید در وهله نخست، وظیفه یافتن حیوانات وحشی حاضر در مناطق شهری وظیفه حفاظت محیط زیست نباشد.
علی‏اشرفی‏پور ادامه داد: نهادهای ذیربط یابنده وحوش مطابق قانون موظف به واگذاری آن به سازمان حفاظت محیط زیست هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به مصوبات قانونی مختص به این شرایط خاطر نشان کرد: به‌عنوان مثال ضوابط بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‏ها آورده است که "شهرداری‏ها مکلفند نسبت به دفع حیوانات بلاصاحب از سطح شهر اقدام کنند".
وی تصریح کرد: در برخی مواقع جانوران موزی مانند موش به‌عنوان حیوانات بلاصاحب قلمداد و با اقدام شهرداری دفع می‏شوند.
علی‏اشرفی‏پور اضافه کرد: اما در برخی موارد، گونه‏ی نادری از وحوش سرگردان در شهر، حیوان بلاصاحب خوانده می‏شود که در این صورت شهرداری بر اساس قانون 55 شهرداری‏ها موظف به کشف و بر اساس ماده یک قانون شکار و صید مکلف به تحویل آن به سازمان محیط زیست است. 

* کنترل بازار فروش حیوانات تهران/ رد شایعه فرار از باغ‏وحش

در همین حال، معاون برنامه‏ریزی استاندار تهران از کنترل و رصد دائمی بازار فروش حیوانات تهران در خیابان مولوی خبر می‏دهد.
نعمت‏الله ترکی در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: بر اساس آخرین اخبار واصله پیرامون یافتن وحوش در تهران، باید گفت که این حیوانات متعلق به افرادی است که به صورت غیرقانونی نسبت به تهیه و نگهداری آنها اقدام کرده‏اند.
وی ادامه داد: این حیوانات با خلق و خوی وحشی ذاتی خود پس از مدتی هم به لحاظ هزینه نگهداری و هم به لحاظ امنیتی صاحبانشان را با مشکلات عدیده مواجه می‏سازند.
ترکی اضافه کرد: نحوه خرید این وحوش که طبعا قانونی نیست، موجبات عدم مراجعه صاحبان آنها به مراکز مشخص برای تحویل را فراهم ساخته و رهاسازی در معابر به‌عنوان بهترین راهکار قانون‏گریزی در نظر گرفته می‏شود.
معاون برنامه‏ریزی استاندار تهران با رد شایعه فرار این وحوش به هنگام جابه‏جایی از باغ‏وحش اظهار داشت: شایعات موجود مبنی بر فرار این وحوش از قفس‏های نگهداری به هنگام جابه‏جایی صحیح نیست؛ چرا که این اقدامات با تمهیداتی حساب شده صورت می‏گیرد.
وی از رصد و کنترل مراکز فروش حیوانات در استان تهران خبر داد و افزود: این مهم با تلاش مسئولان محیط‌زیست استان تهران به طور دائم در حال رصد است.
ترکی ادامه داد: این نهاد در خصوص حوادث اخیر کارکردی مناسب از خود نشان داد و ورای اتفاقات اخیر تاکنون مورد دیگری در استان تهران مشاهده نشده است.


هنرمندان طلا و جواهر گمنام مانده‏اند

    نظر

بازرس اتحادیه طلا و جواهر کشور:

هنرمندان طلا و جواهر گمنام مانده‏اند

خبرگزاری فارس: بازرس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‏های قیمتی کشور گفت: هنرمندان فعال در عرصه صنعت طلا و جواهر در کشور گمنام مانده‏اند.

اسدالله بهمنش در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: در حال حاضر عرصه صنعت طلا و جواهر کشور با مشکلاتی مواجه است.
وی ادامه داد: عدم تطابق ماشین‏آلات مورد استفاده صنعتگران طلا و جواهر کشور با دانش روز دنیا و سود جستن از سامانه‏های قدیمی و سنتی یکی از مشکلات این عرصه قلمداد می‏شود.
بهمنش ادامه داد: در سالیان اخیر اغلب تولیدکنندگان با علم از این کاستی بزرگ نسبت به نوسازی ادوات تولیدی خود دست به کار شده‏اند.
بازرس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‏های قیمتی کشور، صنعت طلا و جواهر را پهنه‏ای جذاب برای اقشار مختلف جویای شغل پایدار و مناسب جامعه دانست.
وی تصریح کرد: فراخوان برای کسب آموزش‏های لازم پیرامون رشته طلا و جواهر شهرستان دماوند با استقبال بیش از یک هزار متقاضی همراه شد.
بهمنش ادامه داد: اگر فراخوانی مشابه در همه نقاط کشور اعلام شود، سیل عظیمی از علاقه‏مندان برای آموزش و ادامه راه در این مسیر پیش‏قدم می‏شوند.
بازرس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‏های قیمتی کشور با اشاره به حمایت‏های اخیر دولت از اصناف طلا و جواهر خاطر نشان کرد: دولت در سال‏های اخیر حمایت خود از این بخش را گسترش داده است.
وی تصریح کرد: در سایه این مساعدت‏ها، چند بانک کشور با تامین اعتبارات لازم در تهیه مواد اولیه کمک‏های شایانی به تولیدکنندگان صنعت طلا و جواهر ارائه می‏دهند.