سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

مخفیگاه در بابلسر؛ فرار در خیابان‏های تهران

    نظر

نگاهی متفاوت به داستان بچه‏شیرهای پایتخت

مخفیگاه در بابلسر؛ فرار در خیابان‏های تهران

خبرگزاری فارس: نگاهی گذرا و متفاوت به داستان بچه‏شیرهای پایتخت، حیواناتی که از مخفیگاهی در بابلسر سفر خود را آغاز کردند و در مسیر تحویل به سیرکی در اصفهان، از خیابان‏های پایتخت سر درآوردند، جالب و قابل تامل است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، داستان بچه‏شیرهای پایتخت به همراه چند حیوان دیگر دارای خلق و خوی نه‌چندان مهربانانه، در هفته گذشته به سریال روزانه مجموعه‏های خبری و شاید نقل مجلس محافل مردمی تبدیل شده بود.
به طور قطع، جای شیر و روباه و کرکس و میمون در خیابان‏های شهر نیست و اگر نبود جادوی چهارگوش جعبه تلویزیون شاید باور این ماجرا برای همگان به این سادگی‏ها میسر نمی‏شد.
مشاهده وحوش سرگردان در خیابان‏های تهران که جملگی جایی در اکوسیستم طبیعی کشور نداشته و مردم به مشاهده آنها در مستندهای تصویری جنگلی "راز بقا" و "حس برتر" عادت دارند، شگفتی بسیاری را برانگیخت؛ گمانه‏زنی‏ها در این خصوص آغاز شد و بر بازار داغ شایعات دامن زد.
عده‏ای به مزاح از اجرای طرح موفق فرار از باغ‏وحش این زبان‏بسته‏های دور مانده از محیط طبیعی سخن به میان می‏آوردند و برخی تبدیل تدریجی آنها از موجودی ظریف و ملوس به حیوانی غرنده و وحشی و ترجیح صاحبان ثروتمندشان برای خلاصی از شر آنها را به‌عنوان دلایل بروز این حوادث مطرح می‏کردند.
البته در این میان تیرکمان سوء‏ظن بسیاری نیز سمت و سوی خیابانی قدیمی بازار تهران و مملو از انواع جانداران فروشی "مولوی" را نشانه می‏رفت.
به هر ترتیب به نظر می‏رسد که این پرونده جالب و کم‏نظیر در تهران با شناسایی متهمان و معرفی آنها به مراجع قضایی خاتمه یافته است.
 
* علیه متهمان طرح دعوی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران در این‌باره اظهار داشت: مستندات قانونی بحث بچه‏شیرهای پایتخت از سوی اداره‏کل حفاظت محیط زیست استان تهران تهیه، جمع‏بندی و در مراجع قضایی علیه متهمان طرح دعوی شد.
رسول علی‏اشرفی‏پور ادامه داد: این متهمان از سوی بازپرس پرونده احضار شدند و دادرسی پرونده آنها از سوی این محکمه در حال انجام است.
وی در تشریح چگونگی حضور این حیوانات در پایتخت خاطر نشان کرد: این شیرها در باغ‏وحشی در بابلسر و به دور از دید نهادهایی نظارتی همچون حفاظت محیط زیست، دامپزشکی، شبکه بهداشت و استانداری برای حمل آماده شدند.
علی‏اشرفی‏پور ادامه داد: مقصد شش بچه‏شیر در حمل و نقلی غیرقانونی به ظاهر سیرکی در استان اصفهان بود که در میانه راه سه قلاده از این حیوانات گریخته و در خیابان‏های تهران متواری شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران پیرامون اقدامات نهادهای مسئول در خصوص چنین پرونده‏هایی گفت: در روزهای اخیر صحبت‏های بسیاری مبنی بر مسئولیت نهادهای مختلف در پرونده‏هایی از این دست مطرح شده است.
وی با ابراز رضایت از عملکرد نهادهای ذیربط در خصوص این پرونده اظهار داشت: علاوه بر مردم، مسئولان نهادهای ذیربط نیز کارنامه عملکردی قابل قبولی پیرامون پرونده اخیر از خود بر جای گذاشتند.
علی‏اشرفی‏پور اضافه کرد: مردم با اطلاع‏رسانی دقیق و به‌موقع مشاهدات خود از شیرهای سرگردان در خیابان‏های پایتخت به مسئولان آتش‏نشانی و حفاظت محیط زیست خوب عمل کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: مسئولان آتش‏نشانی و خدمات ایمنی نیز در یافتن بچه‏شیرها و تحویل آنها به سازمان حفاظت محیط زیست عملکرد مناسبی داشتند.
وی افزود: مجموعه حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در خصوص قرنطینه سریع این حیوانات پس از عبور از مراحل بازدید توسط کارشناسان دامپزشکی اقدامات شایان توجهی را اجرایی ساخت.
 
* یافتن حیوانات وحشی وظیفه حفاظت محیط زیست نیست

علی‏اشرفی‏پور با بیان اینکه یافتن حیوانات وحشی حاضر در مناطق درون‏شهری وظیفه حفاظت محیط‌زیست نیست، عنوان کرد: حیوانات وحشی که بعضا در محیط‏های شهری دیده می‏شوند یا از محل نگهداری گریخته‏اند و یا به هر شکلی توسط صاحبان خود رها شده‏اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: علاوه بر این، امکان حضور گونه‏های وحوش به دلیل شرایط خاص جغرافیایی برخی مناطق شهری به صورت نادر نیز موردی غیرمحتمل نیست.
وی اضافه کرد: شاید در وهله نخست، وظیفه یافتن حیوانات وحشی حاضر در مناطق شهری وظیفه حفاظت محیط زیست نباشد.
علی‏اشرفی‏پور ادامه داد: نهادهای ذیربط یابنده وحوش مطابق قانون موظف به واگذاری آن به سازمان حفاظت محیط زیست هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به مصوبات قانونی مختص به این شرایط خاطر نشان کرد: به‌عنوان مثال ضوابط بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‏ها آورده است که "شهرداری‏ها مکلفند نسبت به دفع حیوانات بلاصاحب از سطح شهر اقدام کنند".
وی تصریح کرد: در برخی مواقع جانوران موزی مانند موش به‌عنوان حیوانات بلاصاحب قلمداد و با اقدام شهرداری دفع می‏شوند.
علی‏اشرفی‏پور اضافه کرد: اما در برخی موارد، گونه‏ی نادری از وحوش سرگردان در شهر، حیوان بلاصاحب خوانده می‏شود که در این صورت شهرداری بر اساس قانون 55 شهرداری‏ها موظف به کشف و بر اساس ماده یک قانون شکار و صید مکلف به تحویل آن به سازمان محیط زیست است. 

* کنترل بازار فروش حیوانات تهران/ رد شایعه فرار از باغ‏وحش

در همین حال، معاون برنامه‏ریزی استاندار تهران از کنترل و رصد دائمی بازار فروش حیوانات تهران در خیابان مولوی خبر می‏دهد.
نعمت‏الله ترکی در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: بر اساس آخرین اخبار واصله پیرامون یافتن وحوش در تهران، باید گفت که این حیوانات متعلق به افرادی است که به صورت غیرقانونی نسبت به تهیه و نگهداری آنها اقدام کرده‏اند.
وی ادامه داد: این حیوانات با خلق و خوی وحشی ذاتی خود پس از مدتی هم به لحاظ هزینه نگهداری و هم به لحاظ امنیتی صاحبانشان را با مشکلات عدیده مواجه می‏سازند.
ترکی اضافه کرد: نحوه خرید این وحوش که طبعا قانونی نیست، موجبات عدم مراجعه صاحبان آنها به مراکز مشخص برای تحویل را فراهم ساخته و رهاسازی در معابر به‌عنوان بهترین راهکار قانون‏گریزی در نظر گرفته می‏شود.
معاون برنامه‏ریزی استاندار تهران با رد شایعه فرار این وحوش به هنگام جابه‏جایی از باغ‏وحش اظهار داشت: شایعات موجود مبنی بر فرار این وحوش از قفس‏های نگهداری به هنگام جابه‏جایی صحیح نیست؛ چرا که این اقدامات با تمهیداتی حساب شده صورت می‏گیرد.
وی از رصد و کنترل مراکز فروش حیوانات در استان تهران خبر داد و افزود: این مهم با تلاش مسئولان محیط‌زیست استان تهران به طور دائم در حال رصد است.
ترکی ادامه داد: این نهاد در خصوص حوادث اخیر کارکردی مناسب از خود نشان داد و ورای اتفاقات اخیر تاکنون مورد دیگری در استان تهران مشاهده نشده است.