سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

چکاپ رایگان سلامت برای خبرنگاران

 
دوشنبه 17 مرداد 1390 - ساعت 16:40
وزیر بهداشت خبر داد:
چکاپ رایگان سلامت برای خبرنگاران
جام جم آنلاین: وزیر بهداشت گفت: خبرنگاران سراسر کشور از امسال و از حدود یک ماه آینده سالی دو بار چکاپ کامل سلامت به صورت رایگان می‌شوند.
به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی امروز در مراسمی که در وزارت بهداشت به مناسبت روز خبرنگار و با حضور اصحاب رسانه در محل وزارت بهداشت برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهید محمود صارمی اظهار داشت: ما هرچقدر نیز تلاش کنیم ولی رسانه‌ها مطالب ما را خبری نکنند، به هیچ‌وجه نمی‌توانیم پیام خود را به مردم در حوزه سلامت برسانیم.

وی با بیان اینکه شاید بسیاری از دستگاه‌ها مایل باشند که خبرنگاران تبلیغ آنان را بکنند و از گفتن عیوب آنان پرهیز کنند ، گفت:‌ اما حضرت امام خمینی(ره) نیز فرموده‌اند که بهترین دوستان ما دشمنان ما هستند زیرا دوستان به دلایل مختلف از گفتن نکات منفی ما خودداری می‌کنند اما دشمنان عیوب ما را می‌گویند.

وحید دستجردی تصریح کرد: خبرنگاران امروز به عنوان دوستان ما به حساب می‌آیند و تمام نکات مثبت و منفی که آنان انعکاس می‌دهند مسلماً به نفع نظام سلامت است.

وزیر بهداشت همچنین گفت: سلامت خبرنگاران با توجه به مسئولیت سنگینی که دارند برای وزارت بهداشت مهم است به همین علت از امسال به طور سالانه یا سالی دو بار چکاپ رایگان می‌شوند و زمینه‌ای فراهم می‌کنیم تا به دلیل کمبود وقت شما خبرنگاران بتوانید در زمان‌‌های خاص به خصوص در شرایط بعد از کار (شب‌ها) آقایان و خانم‌های خبرنگار بتوانند برای چکاپ اقدام کنند.

وحید دستجردی اعلام کرد: در حال حاضر ما از بیماری‌های واگیر به سمت بیماری‌های غیر واگیر در حال تغییر هستیم و مسائل مانند چاقی که ام الامراض است و سکته که سن ابتلا به آن پائین آمده است مباحث مهمی است و باید این خبرنگاران هستند که این پیام‌ها را در حوزه سلامت به مردم اطلاع دهند تا شدت وسعت بیماری‌ها که زیاد شده است به اطلاع مردم برسانند به همین علت خودشان باید در سلامت باشند.

وی افزود: سلامت از نان شب هم واجب تر است و خبرنگاران به عنوان زنگ هشداری هستند که مشکلات جامعه را می‌بینند و به ما انعکاس می‌دهند و ما به صورت رایگان از خدمات شما استفاده می‌کنیم در حالی که برای این کار ما باید در این زمینه بازرسان بسیاری را در کل کشور و جامعه می‌فرستادیم.

وزیر بهداشت گفت:‌ در زمینه سفرها نیز ارتباط با دانشگاه‌های علوم پزشکی گسترش یافته است به طوری که در سفر 10 روز گذشته خراسان شمالی 24 خانه بهداشت روستایی، 16 پایگاه اورژانس تکمیل شد.

وی به تجهیز تمام بیمارستان‌های این استان به دستگاه امحای زباله و تجهیز به یک سی‌تی‌اسکن مجهز اشاره کرد و گفت: خبرنگاران چشم بسیار دقیق ما هستند و ریزبین‌تر از ما به مسائل نگاه می‌کنند و بر اساس یک برنامه‌ریزی مشخص امیدواریم بتوانیم حضور خبرنگاران در سفرهای استانی را داشته باشیم.

خبرنگاران اشکالات ما را گوشزد می‌کنند

وحید دستجردی با اشاره به اینکه مشکل در حوزه سلامت زیاد داریم و همه مشکلات عالم را ما حل نکردیم و نمی‌خواهیم نقایص را نبینیم، گفت: خبرنگاران باید بر اساس مشاهدات و بررسی‌های خود نقاط ضعف را به ما گوشزد کند تا ما نیز بتوانیم مشکلات مردم را برطرف کنیم ولی نباید بیان این مشکلات اعتماد مردم را خدشه‌دار کنیم. زیرا معتقدیم بزرگترین سرمایه ما مردم هستند به همین علت اطلاع‌رسانی یک تیغ دولبه است که باید با ظرافیت و دقت انجام شود.

وزیر بهداشت به اطلاع‌رسانی خوب خبرنگاران در زمینه پیشگیری بیماری آنفلوآنزای H1N1 اشاره کرد و گفت: به همین علت اکنون ایران از بهترین کشورها در زمینه کنترل این بیماری در دنیا به حساب می‌آید، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی میزان مرگ ناشی از این بیماری بین 2 تا 14 در میلیون نفر برآورد شد که با توجه به اطلاع رسانی خوب خبرنگاران و رعایت بهداشت از طرف مردم که بعد از انتشار این اخبار به دست آمد مرگ ناشی از این بیماری در ایران با 140 نفر 2 در میلیون یعنی در حداقل ممکن بود.م شده بود در حالی که کشورهای اروپایی مانند اوکراین که در این زمینه دچار مشکل شده بودند از ایران برای کنترل آنفلوآنزای خوکی کمک خواستند.

وی افزود: بنده همیشه به برخی از مسئولان می‌گویم که یک وزیر برای 290 نماینده مجلس کم است و یک مسئول روابط عمومی نیز برای 120 خبرنگار کم است اما برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم بازدیدهای متوالی از خبرگزاری‌های کشور را در برنامه‌های خود داشته باشیم.

وحیددستجردی گفت: روزهای متعددی از جمله هفته سلامت و محیط زیست داریم که باید مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت با هماهنگی مسئولان و معاونت‌های این وزارتخانه از جمله بهداشت محیط خبرنگاران را گرد هم آورند تا این مسئولان بتوانند پاسخ خبرنگاران در زمینه‌های مختلف محیط زیست، بیماری‌های ریوی، قلبی، آزبست، چای سبز و خودکشی‌ها را ارائه کنند.

وی از خبرنگاران خواست در پوشش اخبار همایش های پزشکی فقط به سخنان افتتاحیه توجه نکنند و به محتوای علمی برنامه‌ها نیز بپردازند زیرا مانند یک کلاس درس می‌تواند دانش خبرنگاران را هم افزایش دهد.

رشته ژورنالیسم پزشکی ایجاد می‌شود

وزیر بهداشت در زمینه ایجاد رشته ژورنالیست پزشکی با بیان اینکه بنده به عنوان رئیس شورای گسترش آموزش پزشکیب پیگیر ایجاد این رشته در دانشگاه های علوم پزشکی خواهم بود، گفت: اگر دانشگاهی که در سال‌های گذشته قرار بود این رشته را ایجاد کند نخواهد این کار را انجام دهد، بنده به عنوان رئیس شورای گسترش هفته آینده در جلسه این شورا پیگیری خواهم کرد تا این رشته را در دانشگاه دیگری ایجاد شودزیرا این رشته به نفع حوزه رسانه و خبرنگاران است.

وی افزود: در این رشته جدید امتیازاتی برای خبرنگاران حوزه سلامت درنظر خواهیم گرفت البته باید آیین‌نامه این رشته را طراحی کنیم اما تجارب خبرنگاران یک امتیاز مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: مباحث سلامت بدون تعامل بین بخشی میسر نخواهد شد، بایستی بخش‌های رسانه‌ها مؤثرتر عمل کنند و هر دستگاهی که در این زمینه پاسخگو نبود را به جوابگویی بکشند و در این راستا شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که با حضور معاونتاول رئیس جمهور، 6 وزیر و رؤسای دستگاه‌های مختلف برگزار می شود می‌تواند در گرفتن گزارش دستگاه‌های مختلف بسیار مؤثر واقع شود.

وحید دستجردی با بیان اینکه هیچ خبرنگاری را نباید تهدید کرد و در این زمینه هیچ مدیری به خصوص مدیران وزارت بهداشت حق تهدید خبرنگاران را ندارند، بیان داشت:‌ در صورت تهدید خبرنگاران از سوی مدیران با مدیر برخورد خواهد شد ولی خبرنگار نیز نباید بزرگنمایی کند زیرا در حدیثی از امام صادق(ع) داریم که حضرت مسیح می‌فرماید، همه اطلاعات را بگیرید، آنچه خوب است را جذب کنید و آنچه که بد است را دفع کنید و ما نیز آنچه که از مطالب شما خوب است را استفاده خواهیم کرد و دیگر مطالب شما را کنار خواهیم گذاشت.