سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

68 قطعه عتیقه در شهرستان رباط کریم از دلالان کشف و ضبط شد

68 قطعه عتیقه در شهرستان رباط کریم از دلالان کشف و ضبط شد

تهران -ایرنا- فرمانده یگان حفاظتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: در عملیات اخیر این یگان در شهرستان رباط کریم و ملارد 68 عتیقه دوران ساسانی و اسلامی کشف و ضبط شد.

سرهنگ حسن قسمتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 18 فروردین ماه خبری مبنی براینکه افرادی در منطقه ای از شهرستان رباط کریم اقدام به خرید و فروش اشیاء عتیقه دارند که با هماهنگی مراجع قضایی، مجوز دستگیری این دلالان درسریع ترین زمان صادر شد.

وی ادامه داد: در این عملیات ضربتی سه نفر متخلف دستگیر و تحویل پلیس امنیت شدند که در اعتراف اولیه از این افراد به مخفی کردن تابوتی تاریخی 70 کیلوگرمی (بچه) از جنس ساروج در گاراژی در شهرستان ملارد نیز اشاره کردند.

فرمانده یگان حفاظتی میراث فرهنگی استان تهران گفت: با بررسی کارشناسان آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، اصالت 55 اثر مورد تایید قرار گرفت و مابقی نیز اشیاء برای کلاهبرداری استفاده می شد.

وی ادامه داد: با کشف محل تابوت بچه در ملارد، تیم کارشناسان میراث نیز با باز کردن درب این شی متوجه شدند این تابوت برای کلاهبرداری در نظر گرفته شده و هیچ اصالت تاریخی ندارد.

قسمتی ادامه داد: هنوز کارشناسان ارزش ریالی 55 شی عتیقه از جمله 44 سکه دوران ساسانی و اسلامی، چهار کاسه سنگی ، 2دوربین و ظروف سفالی را تخمین نزده اند ولی این دلالان این عتیقه جات را با مبلغ 250 میلیون تومان خرید و فروش می کردند.

وی با اشاره به اینکه چند برنامه در دستور کار آتی این یگان قرار دارد افزود: شهروندان تهرانی در صورت مشاهده هر گونه تخلف در زمینه سرقت عتیقه جات تاریخی می توانند با شماره تلفن 88342883 تماس گرفته تا نسبت به موارد اعلام شده برخورد قانونی صورت گیرد