سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

سان دیلی: آمریکا ناکام در برابر ایران

سان دیلی: آمریکا ناکام در برابر ایران/ تهران حق دارد به غرب مشکوک باشد

کوالالامپور – ایرنا – روزنامه سان دیلی مالزی روز دوشنبه شرایط فعلی خاورمیانه را عامل تفاهم ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس دانست و تاکید کرد قدرت جغرافیایی سیاسی ایران در منطقه خاورمیانه باعث همکاری با ایران شد.

به گزارش ایرنا، اریک مارگولیس، ستون نویس مباحت مربوط به خاورمیانه روزنامه سان دیلی، نوشت: تفاهم هسته ای ایران و غرب به رهبری آمریکا به نظر می رسد در ارتباط با پرونده هسته ای ایران باشد، اما در واقع، مساله اصلی بحث هسته ای ایران نیست، بلکه به قدرت جغرافیایی سیاسی این کشور در منطقه خاورمیانه برمی گردد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی زبان مالزی، آمریکا از سال 1979 ایران را تحریم کرد و تلاش های بسیاری برای به زانو درآوردن ایران انجام داد که ناکام ماند. واشنگتن برای تخریب ایران و از بین بردن پایه های اقتصادی این کشور از ممنوعیت صادرات نفت و گاز تا اعمال محدودیت ها در مورد بانک های ایران و همچنین ایجاد مانع برای واردات را در صدر تلاش های خود قرار داد.

اریک مارگولیس نوشت: آمریکا و اسرائیل از گروه تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) برای ترور دانشمندان هسته ای ایران استفاده کردند و ایران هراسی را گسترش دادند. سیاست های اسرائیل در تبلیغات علیه ایران به عنوان یک کشور تهدیدکننده با وجود اینکه اسرائیل نیز مدرکی برای این ادعا ندارند، در نهایت باعث شد حتی کشورهای شمال آفریقا و کشورهای بیطرف اروپایی نیز ایران را به عنوان یک تهدید بشناسند.

در مقاله سان دیلی آمده است: ایران یگانه کشور خاورمیانه است که از تشکیل یک دولت فلسطینی حمایت می کند. کشورهای عربی حامی اسرائیل ساکت شده اند. مصر، لیبی و عراق هدف تروریست ها قرار گرفته اند. مصر و اردن با رشوه های زیاد خریده شده اند. عربستان به طور مخفیانه هم پیمان اسرائیل شده است. بنابراین تنها ایران برای پیروزی فلسطینی ها باقی مانده است و به این دلیل اسرائیل همه تلاش خود را برای آغاز جنگ آمریکا علیه ایران انجام داد و سیاست کشورهای عربی، توسعه طلبی اسرائیل را بدون چالش گذاشته است.

به نوشته این روزنامه، محاسبات ژئواستراتژیکی آمریکا متفاوت است. آمریکا از گذشته تاکنون در تلاش بوده با پیاده سازی سیاست های خود در منطقه خاورمیانه، ضمن قبضه کردن نفت و گاز این سرزمین، کشورهای این منطقه را به سلاح های جنگی مجهز کند که حتی طریقه استفاده از آن را نیز نمی دانند. به عنوان مثال در آخرین معامله، آمریکا یک معاهده نظامی 46 میلیارد دلاری با عربستان سعودی امضا کرده است.

روزنامه مالزیایی نوشت: به رغم همه سیاست های گذشته آمریکا در قبال ایران که هدف نهایی آن سقوط رژیم فعلی ایران و به قدرت رساندن حامیان آمریکا بوده است، موضع فعلی واشنگتن با توجه به شرایط فعلی خاورمیانه تغییر کرده است. درگیری در عراق و سوریه و شکل گیری گروه تروریستی داعش ضرورت همکاری با ایران را برای آمریکا مشخص کرد تا بتواند این مسائل را جمع و جور کند. بنابراین کاهش تحریم و بازگشت ایران به اقتصاد جهانی مورد رضایت آمریکا قرار گرفت.

سان دیلی نوشت: با توجه به این شرایط، تفاهم لوزان شکل گرفت، اما با این وجود، ایران همچنان آمریکا را صادق نمی داند، به طوری آیت الله خامنه ای رهبری جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری همه تحریم ها شده است.

مقاله نویس سان دیلی با تاکید بر این که لغو تحریم ها ایران را تقویت می کند و آمریکا را در تحقق سیاست های خود در خاورمیانه ناکام می گذارد، نوشت: با این حال توافق انجام شده است. اگر چه اسرائیل و هم پیمانانش، کنگره آمریکا را خریده اند و می توانند در نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای تاثیرگذار باشند و هنوز چالش های زیادی برای توافق وجود دارند و ایران حق دارد نسبت به سیاست های غرب مشکوک باشد