سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

قطار وزرا به شرق تهران نرسید

استانها > مرکز > تهران
مروری بر مراسم هفته دولت در شهرستانهای تهران؛
ملارد و شهریار صدرنشین جدول میزبانی از دولتمردان/ قطار وزرا به شرق تهران نرسید
استان تهران - خبرگزاری مهر: مراسم هفته دولت در حالی در استان تهران و با حضور جمع کثیری از دولتمردان برگزار شد که شهرستانهای ملارد، شهریار و قدس در جدول میزبانی از معاونان رئیس جمهور و وزرا صدرنشین شدند اما پای مسئولان کشوری به شهرستانهای شرقی استان باز نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته دولت امسال از آن جهت که به نوعی اولین محک دولت یازدهم در سطح ملی محسوب می شد از رنگ و بوی ویژه ای برخوردار بود و حضور دولتمردان از رئیس جمهور گرفته تا معاونین و وزرا در اقصی نقاط کشور بسیار پررنگ بود تا دستاوردهای یکساله دولت تدبیر و امید را برای عموم مردم تببین کرده و از موفقیتها بگویند.

در این میان استان تهران از آنجاکه مرکزیت سیاسی کشور و به تعبیری پیشانی نظام است در انعکاس دستاوردهای دولت اهمیت ویژه ای دارد و از اینرو صف پروژه های در انتظار افتتاح و به تبع آن حضور پررنگ تر مسئولان کشوری را می طلبد که البته این مهم کمابیش محقق شد اما این مراسم نیز همانند هر کار بزرگ دیگری نقاط قوت و ضعف بسیاری داشت که موجبات خرسندی و گلایه مندی برخیها را برانگیخت، در این مجال با نگاهی ریزبینانه مراسم هفته دولت در شهرستانهای تهران را مرور می کنیم.

600 پروژه طی هفته دولت در استان تهران به بهره برداری رسید

نعمت الله ترکی معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار تهران اعلام کرد: همزمان با هفته دولت 600 پروژه در 16 شهرستان استان تهران با اعتباری بالغ بر دو هزارمیلیارد تومان به بهره برداری می رسد، این پروژه ها در بخشهای مختلف آموزشی، عمرانی، بهداشت و درمان، ورزشی، هنری و فرهنگی و ... است که با حضور مسئولین کشوری و استانی وارد مدار خدمت رسانی به شهروندان خواهد شد.

در این هفته شهرستان ملارد رکورد حضور دولتمردان را شکست و برای افتتاح 53 پروژه عمرانی نظیر بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور، امضای تفاهم نامه نخستین پارک فناوری سلامت کشور و.... میزبان سید جواد حاجی میراسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری، محمد شریعتمداری و شهیندخت ملاوردی معاونین اجرایی و امور بانوان و خانواده رئیس جمور بود.

پس از آن شهریار با میزبانی از حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افتتاح 42 پروژه عمرانی جایگاه دوم حضور دولتمردان در میان شهرستانهای تهران را از آنِ خود کرد، البته چند روز پیش از آغاز هفته دولت نیز در تاریخ 27 و 28 مردادماه سالجاری همایش دو روزه اقتصاد و فرصتهای سرمایه گذاری شهرستان شهریار با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و استاندار تهران برگزار شد.

جایگاه بعدی از آنِ قدس است که طرح بزرگ تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان و 85 پروژه دیگر آب و فاضلاب استان تهران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و حمید چیت چیان وزیر نیرو به طور متمرکز به بهره برداری رسید، همچنین 29 پروژه دیگر با حضور مسئولان استانی و شهرستانی طی هفته دولت در قدس افتتاح شد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز در همایش ویژه هفته دولت اسلامشهر حضور یافت و بازدید از تصفیه خانه فاضلاب شهری با 65 درصد پیشرفت فیزیکی و افتتاح نمایشگاه دستاوردهای ادارات این شهرستان در دولت تدبیر و امید از دیگر برنامه های سفر معاون رئیس جمهور به اسلامشهر بود.

در واپسین روز از هفته دولت نیز محمود حجتی وزیر کشاورزی به همراه استاندار تهران در شهرستان ری حضور یافتند و طی مراسمی 100 طرح کشاورزی با اعتباری بالغ بر 830 میلیارد ریال را افتتاح کردند، البته این طرح ها  به صورت همزمان از شهرستان ری در سطح شهرستان‌های استان تهران به بهره برداری رسید.

سهم شهرستانهای شرق تهران از حضور وزرا هیچ بود

در روز جمعه نیز عبدالرضا رحمانی فضلی در تریبون نماز جمعه شهرری به ارائه گزارش عملکرد و تببین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در یکسال گذشته پرداخت اما ..... سهم شهرستانهای ورامین، پیشوا، قرچک، رباط کریم، بهارستان، دماوند، فیروزکوه و شمیرانات از حضور دولتمردان هیچ بود.

البته این عدم حضور را می توان به حساب تعداد کم پروژه های قابل افتتاح یا عدم تلاش مسئولان شهرستانی در جلب توجه دولتمردان نیز گذاشت چراکه با مقایسه تعداد و کیفیت پروژه های عمرانی افتتاح شده در شهرستانهای ورامین، قرچک، پردیس، دماوند مشاهده می کنیم که این منطقه از حیث تعداد پروژه های قابل افتتاح نیز از سایر شهرستانها عقب مانده است.

وزیر راه و شهرسازی به ورامین می آید

در این رابطه فرماندار ورامین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره عدم حضور استاندار و مسئولان ارشد کشور در افتتاح پروژه های عمرانی این شهرستان اظهار داشت: 12 پروژه ای که در هفته دولت در ورامین به بهره برداری رسید، تنها قسمتی از پروژه های در دست اقدامی محسوب می شود که در آینده افتتاح خواهد شد.

محسن خوانساری افزود: مسئولان شهرستان تلاش دارند تا با برنامه ریزی و رایزنی مدیران کشوری را به شهرستان بیاورند که در این راستا در آینده ای نزدیک استاندار و وزیر راه و شهرسازی به ورامین سفر خواهند کرد.

حاشیه های حضور وزرای ارشاد و دادگستری در شهریار

حضور وزرا و معاونین رئیس جمهور در شهرستانهای تهران خالی از حاشیه هم نبود چراکه انتظار می رفت حداقل در میان ده ها پروژه اعلام شده برای افتتاح، مسئولان شهرستانی حداقل یک طرح مرتبط با حوزه کاری میهمان خود پیدا می کردند تا وزیر دادگستری ناچار به حضور در افتتاحیه ساختمان شهرداری نباشد.

از سویی دیگر با توجه به نامگذاری سالجاری به نام اقتصاد و فرهنگ و کمبود چشمگیر مراکز تفریحی و فرهنگی در شهرستانهای تهران، ای کاش مسئولان در میان انبوه پروژه های خود طرحی نظیر کتابخانه، سینما، مجتمع فرهنگی و.... می گنجاندند تا وزیر ارشاد روبان افتتاح پارک یا تعریض بلوار را قیچی نکند.

برغم اینکه جنتی به درخواست خبرنگار مهر برای برگزاری نشست با اصحاب رسانه و شنیدن درددل آنها پاسخ مثبت داد، متاسفانه پس از مراسم افتتاحیه اثری از مسئولان نبود و پیگیری خبرنگاران نیز نتیجه نداد!.

همچنین در همایش هفته دولت شهریار که با تجلیل از 50 کارمند نمونه دستگاه های مختلف همراه بود، متاسفانه برغم حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نام حتی یک فرهنگی در میان اسامی تجلیل شدگان به چشم نخورد که این مساله نیز جای بسی تامل دارد.

حضور پررنگ مسائل اقتصادی در سخنان دولتمردان نیز مساله ای بود که توجه همگان به ویژه اصحاب رسانه و مطبوعات را به خود جلب کرد و از معاون اول رئیس جمهور گرفته تا وزرای دادگستری، ارشاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی به جای بازگویی تفصیلی اقدامات صورت گرفته در حوزه تخصصی خود، بخش اعظمی از سخنان را به این مقوله اختصاص دادند و دستاوردهای دیگر دولت در حوزه سیاست خارجی، داخلی، فرهنگ و... مغفول ماند، البته در این میان معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با حضور در جمع زنان و دختران ملاردی، بازدید از دستاوردهای آنان و گوش سپردن به مطالبات و نیازها بیش از همه به حوزه تخصصی خود پرداخت.

گفتنی است، افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور و امضای تفاهم نامه احداث نخستیم پارک فناوری سلامت در ملارد، تصفیه خانه فاضلاب  قدس و 85 پروژه آب و فاضلاب استان تهران، صد طرح کشاورزی از جمله هزار و 100 هکتار آبیاری تحت فشار مهمترین پروژه های هفته دولت در شهرستانهای تهران بود.

گزارش از مهدیه رضایی