سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

ادامه بالا

سخنان نسیم از لحاظ علمی نیز درست است. غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه می گوید: در صورت رشد عرضه قلیان برای خانمها، بیماری‌های مرتبط با مصرف قلیان در زنان افزایش می‌یابد و مخاطراتی را برای مادر و جنین در دوران بارداری و پس از آن به همراه دارد.

محمد هاشمی ، فوق تخصص ریه نیز در این رابطه به مهر می گوید: قلیان یکی از مواد دخانی است که چون مصرف آن همراه با نوعی پک زدن عمیق همراه است، لذا مصرف طولانی مدت آن باعث بروز بیماریهای ریوی از جمله "آمفیزم"که جزو بیماریهای غیرقابل درمان است، می شود. فردی که قلیان مصرف می کند هنگام تنفس، حجم مفید ریه را از دود پر می کند که این خود عامل بروز سرطان دهان می شود.

 

او ادامه می دهد: مواد شیمیایی که در ساخت تنباکوهای قلیان مورد استفاده قرار می گیرند دارای فلزات سنگینی هستند که می توانند عامل بروز بیماریهای کبدی و یا کلیوی در فرد مصرف کننده باشند. همچنین قلیان باعث اعتیاد به نیکوتین‌ می شود که هر چه بیشتر استفاده شود اعتیاد به آن هم بیشتر است .استفاده مشترک ازقسمت دهانی قلیان هم موجب انتقال بیماری‌های واگیرداری چون سل و هپاتیت است .

 

به گفته این متخصص با راه اندازی قهوه خانه ویژه زنان باید متتظر موجی از بیماریهای زنانه در جامعه باشیم.

 

دکتر صمد قدرتی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: توتون های استفاده شده در قلیان علاوه بر مضرراتی که مشابه سیگار دارند به خاطر مواد افزودنی دیگری که برای طعم بخشیدن و بو بخشیدن به آن اضافه می شود ایجاد یک سری علایم حساسیت چه به صورت پوستی و چه به صورت تنفسی می کند و در پاره ای موارد باعث نمایان شدن آسم خفته در افراد می شود.

 

وی اضافه می کند: قلیان می تواند روی سیستم قلبی، عروقی و ریوی تأثیرات سوء داشته باشد، همچنین دود سیگار و قلیان در مراحل اولیه باعث ایجاد تنگی در مجاری هوایی کوچک و بتدریج با افزایش میزان مصرف باعث تنگی مجاری هوایی بزرگتر و تشدید تنگی نفس می شود.

 

کرایه 25 هزار تومانی برای مرد همراه !

 

الهام یکی دیگر از دخترانی است که پشت میز نشسته است. او معتقد است سفره خانه هایی که به دختران تنها هم قلیان می دهند سالم تر از سایر سفره خانه ها هستند. زیرا دختران را ترغیب به آوردن همراه مرد نمی کنند. آخر دختران مجرد از کجا مرد پیدا کنند.

 

او به تبلیغاتی یکی از سایت ها پس از ممنوعیت استعمال قلیان توسط خانم ها اشاره می کند و می گوید: در این تبلیغات آمده بود " کرایه 25 هزار تومانی برای مرد همراه !" .

الهام که طرح قهوه خانه های ویژه زنان به گوشش خورده از این طرح استقبال می کند و می گوید: این طرح سبب می شود دختران در فضاهای سالم تری قلیان بکشند