سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

بررسی افزایش بهای آب تا پایان امسال

معاون وزیر نیرو خبر داد:
بررسی افزایش‌ بهای آب تا پایان امسال

خبرگزاری فارس: معاون وزیر نیرو در امور آب گفت: منظور از هدفمندی جابه‌جایی یارانه‌ها است که تا پایان امسال افزایش‌ها در ستاد هدفمندی یارانه‌ها بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محمدرضا عطارزاده در جلسه رسیدگی به امور آب و مناطق سیل زده غرب مازندران با بیان اینکه رویکرد سدسازی بحثی در ذخیره‌سازی آب در مازندران است، بیان داشت: برای تامین اعتبار مازندران، هفت سدی که در مازندران در حال احداث است با بهره‌گیری از اوراق مشارکت، فروش دارایی‌های وزارت نیرو خرید پساب از مواردی است که می‌تواند در کنار اعتبارات ملی برای سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌های سدسازی تامین اعتبار کند.
وی افزود: بحث آب‌بندان‌ها از دیگر اقدامات برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در مازندران است که این اقدام می‌تواند برای بهره‌برداری مفید از آب در استان‌های شمالی استفاده کرد.
معاون وزیر نیرو در امور آب با اشاره به اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده برای پروژه‌های آبی در مازندران اندک است، تصریح کرد: هفت سد در مازندران در حال اجرا و بهره‌برداری است، این پروژه نیازمند اعتبار 170 میلیارد تومانی است که برای جبران و تامین اعتبار، پشتیبانی و مطالبات پیمانکاران از فروش و انتقال اموال جبران می‌شود.
معاون وزیر نیرو در امور آب، مشارکت مردمی و اخذ وام از صندوق توسعه ملی را راهی برای جبران کمبودهای مالی در اجرای پروژه‌ها دانست و گفت: اجرای هدفمندی در امور آب تا ماه‌های آینده موجب می‌شود تکمیل پروژه ها در مازندران سرعت بخشیده شود.

*استفاده از فاینانس خارجی در تامین اعتبار فاضلاب شهری مازندران
وی درباره اجرای فاضلاب شهری در شهرهای مازندران بیان داشت: طرح فاضلاب شهری در هفت شهر مازندران قابل اجرا است که در این بخش برای تامین اعتبار از فاینانس خارجی استفاده می‌شود.
عطارزاده افزود: در برنامه پنجم توسعه، خرید پساب، استفاده از وام صندوق توسعه ملی و نیز جذب سرمایه‌گذار راهی برای تامین اعتبار در اجرای پروژه‌های ملی است.
معاون وزیر نیرو در امور آب، بحث انتقال آب از غرب به شرق استان را راهی برای جذب توریسم عنوان کرد و یادآور شد: طرح انتقال آب از غرب به شرق در مساحتی به طول 107 کیلومتر اجرا خواهد شد که با حل و فصل برخی از موارد می‌توان با مشارکت مردمی در اجرای طرح موفق بود.
وی قانون هدفمندی یارانه‌ها را تنها افزایش آب بها ندانست و گفت: منظور از هدفمندی جابه جایی یارانه‌ها است که تا پایان امسال افزایش‌ها در ستاد هدفمندی یارانه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
عطارزاده درباره کنترل یخچال‌ها در ارتفاعات مازندران افزود: یخچال‌های دائمی در ارتفاعات مازندران در حال کنترل است تا با تغییرات جوی موجب خسارت در شهرهای استان نشود.
وی تامین نیاز آب مازندران را در ایام کم‌آبی بارور کردن ابرها عنوان کرد و اظهار داشت: باروری ابرهای اثر سوء زیست محیطی ندارد و به دلیل شرایط جوی مازندران بارور کردن ابرها گامی موثر در جبران آب در ایام بی‌آبی است.
معاون وزیر نیرو بر ضرورت کنترل حریم بستر رودخانه و دریا تاکید کرد و افزود: بهره‌برداری بی‌رویه از مصالح در بستر رودخانه‌ها موجب تخریب و جاری شدن سیل در شهرهای مسیررودخانه می‌شود.
وی افزود: ایجاد عوارضی در ابتدای مازندران راهی برای تامین اعتبار و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به مسافران مازندرانی است.