سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

برای مرمت هتل آبعلی؛میراث فرهنگی تهران آماده اختصاص اعتبار است

برای مرمت هتل آبعلی؛

میراث فرهنگی تهران آماده اختصاص اعتبار است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نسبت به اختصاص اعتبار به منظور مرمت و حفظ اثر تاریخی هتل آبعلی اعلام آمادگی کرد.

محمدابراهیم لاریجانی در گفت‏و‏گو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: علاوه بر این حفاظت، تهیه طرح مرمت و معرفی بهره‏برداران بخش خصوصی به متولیان هتل شاله اوزنه (بنیاد مستضعفان و جانبازان) نیز از دیگر اقداماتی بوده که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران آماده انجام آن است.

وی در تشریح وضع کنونی هتل آبعلی، این اثر تاریخی را مجموعه ای متروک خواند و افزود: متاسفانه در حال حاضر مجموعه هتل آبعلی که به گویش محلی شاله اوزنه نیز خوانده می‏شود، به صورت محلی متروک درآمده است.

لاریجانی تصریح کرد: مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برای اجرای طرح واگذاری این اثر ملی از آمادگی کامل برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران افزود: در حال حاضر، ساماندهی اوضاع هتل آبعلی از مطالبات مردم شهر آبعلی و شهرستان دماوند شمرده می‏شود.

وی ادامه داد: اگر متولیان هتل شاله اوزنه (بنیاد مستضعفان و جانبازان) آماده مذاکره باشند، مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز آماده خدمتگزاری به مردم هستند.

هتل آبعلی که به زبان شیرین محلی هتل "شاله اوزنه" خوانده می‏شود، بنایی تاریخی در 45 کیلومتری پایتخت و بر فراز دامنه‏های مشرف بر بخش‏های شرقی شهر آبعلی استقرار یافته است.

این اثر ملی در سال 1312 به شکل یک کشتی مسافرتی احداث شد که آن را به عنوان قدیمی‏ترین بنای بتنی کشور و نخستین مهمانسرای سبک مدرن ایران می‏شناسند.

هتل شاله اوزنه در پی تکمیل کاخ "مبارک‏آباد" در دهه اول قرن 20 هجری شمسی ساخته شداما متاسفانه این ظرفیت گردشگری بارز شمال‏شرق استان تهران با بی‏توجهی مسئولان به فضایی متروک و در حال تخریب تبدیل شده است