سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

کمیته‏ های مدیریت بحران در دماوند تشکیل شود

 

امام جمعه دماوند:

کمیته‏ های مدیریت بحران در دماوند تشکیل شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه دماوند با اشاره به اینکه در آستانه فصل زمستان قرار داریم، گفت: کمیته‏های مدیریت بحران باید در دماوند تشکیل شود تا در زمان بروز مشکلات و سرمای شدید در این شهرستان کارها به خوبی به سرانجام برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‏الاسلام محمد علاء‏الدینی ظهر امروز در خطبه‏های آیین وحدت‏بخش نماز جمعه که با حضور پرشور مردم شهرستان دماوند برگزار شد، با اشاره به مناسبت‏های نزول سوره دهر، آیه ولایت و آیات مباهله اظهار داشت: این سه مناسبت حلقه‏ای را تشکلیل می‏دهند که این حلقه برای ما خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه در این سه مناسبت دو نکته مهم وجود دارد که در آیات دیگر قرآن کمتر نظیر دارد و یکی از آنها تعیین مصداق است، اضافه کرد: سوره دهر تعیین مصداق می‏کند که همه مفسران تاکید دارند که این آیات راجع به خانه حضرت فاطمه زهرا (س) است.

امام جمعه دماوند افزود: در مورد آیات مباهله نیز تعیین مصداق صورت می‏گیرد یعنی همه مفسران قائل به این هستند که پنج نفری که در مباهله حاضر شدند، پیامبر (ص) امیرالمومنان (ع)، حضرت فاطمه (س) و امامان حسن و حسین (ع) بودند.

علاءالدینی ادامه داد: در آیه ولایت نیز این تعیین مصداق است یعنی وقتی خداوند می‏فرماید ولی شما کسی است که در رکوع انگشتر را به نیازمندی تقدیم می‏کند، همه مفسران تاکید دارند که تنها کسی که در رکوع این کار را انجام داد و آیه نازل شد، امام علی (ع) است.

وی تصریح کرد: البته دیگران هم به امید نزول آیه این کار را انجام دادند اما برای آنها آیه‏ای نازل نشد اما برای امام علی (ع) بدون اینکه قصدی برای نزول آیه برای خودش داشته باشد، خداوند با نزول آیه این اقدام را می‏ستاید.

امام جمعه دماوند تاکید کرد: اگر کسی بخواهد به مقامات عالیه دست یابد و نفس پیامبر (ص) شود و جز زنان نمونه امت اسلام شود و یا در راستای فرزند و نسل جز کسانی شود که جز فرزندان پیامبر (ص) حساب شود، باید لیاقت داشته باشد که خداوند او را انتخاب کند.

علاءالدینی بیان کرد: این لیاقت‏ها دارای ارزش‏های متعددی است که مهم‏ترین آن ایثار است و می‏بینیم که در آیه ولایت امام علی (ع) در حال نماز و در رکوع ایثار می‏کند و در سوره دهر خانواده امام علی (ع) و همسر بزرگوارشان این ایثار را انجام می‏دهند و در مباهله نیز ثمره این ایثار یعنی نفس پیامبر (ص) شدن و حضور در واقعه‏ای که اثبات پیامبری آن حضرت را رقم می‏زند، این اتفاق می‏افتد.

وی افزود: امت اسلامی باید بدانند که اگر بخواهند به مقامات عالیه دست پیدا کنند، حتما باید از ایثار جان، مال و آبروی خود دریغ نکنند.

امام جمعه دماوند با بیان اینکه این مناسبت بزرگ بحث خانواده را پیش می‏کشد، گفت: خانواده کوچکترین واحد اجتماع اما بزرگترین دلمشغولی ماست.

علاءالدینی با بیان اینکه خانواده باقداست‏ترین نهاد اجتماعی است، عنوان کرد: هیچ چیزی نمی‏تواند جایگزین خانواده شود.

وی اظهار داشت: خانواده از نهادهایی است که هیچ بدل و جایگزینی برای آن نمی‏‏توان ترسیم کرد.

امام جمعه دماوند اضافه کرد: دلیل قداست خانواده در فرهنگ قرآن و روایات و سیره اهل بیت (ع) اشاره شده است.

علاءالدینی با اشاره به اینکه خانواده محل انتقال ارزش‏هاست، ادامه داد: این نکته مهمی است که ما اگر بخواهیم ارزش‏ها منتقل شود، یکی از کانون‏های مهم خانواده است.‏

وی با بیان اینکه نکته‏ای که در مورد خانواده مهم است، نقش محبت در تحکیم خانواده است، تصریح کرد: با زور می‏توان دو نفر را ملزم به همکاری کرد اما با زور نمی‏توان دو نفر را وادار به دوست داشتن، صمیمی بودن، فداکاری برای همدیگر و سعادت دیگری را سعادت خود دانستن کرد.

امام جمعه دماوند افزود: اسلام پایه ازدواج را بر محبت قرار داده و به همین منظور در ازدواج بحث مهریه را قرار داده که مهر در لغت قرآنی به معنای صداق است.

علاءالدینی گفت: صداق یعنی نشانه صداقت مرد و یا در جای دیگر نحله یعنی هدیه‏ای که مرد به زن می‏دهد و در سیره اهل بیت (ع) مهریه در واقع نشانه صدات مرد است و به همین منظور فورا پرداخت می‏شد.

وی اضافه کرد: اما به تاسف امروز مهریه‏ها یک نوع وثیقه است و در واقع برای روز مبادا در نظر گرفته می‏شود یعنی نشان محبت نیست بلکه خودش گاهی بزرگترین مانع محبت‏ است.

امام جمعه دماوند همچنین با اشاره به سالروز آزادسازی حصر سوسنگرد گفت: در این آزادسازی رهبر معظم انقلاب نقش ویژه‏ای داشتند.

علاءالدینی خاطرنشان کرد: مدیریت میدانی آزادسازی حصر سوسنگرد به دست رهبری بود که این روز را گرامی می‏داریم.