سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

کسی به فکر سمیه نیست!

کسی به فکر سمیه نیست!


 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در ماده 6 اعلام می‌کند که تمام افراد و موسسات و مراکزی که به نحوی مسوولیت نگهداری کودک را به عهده دارند مکلف هستند به محض مشاهده کودک‌آزاری مراتب را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند. 

در حالی که این قانون با این ماده وجود دارد، که بعد از گذشت چند روز، همچنان هیچ سازمانی موضوع آزار و اذیت سمیه را پیگیری نکرده است. با این حال «محمود ذوقی» دادستان شهر مشهد در آخرین ساعات روز کاری گذشته در مواجهه با پیگیری‌های خبرنگار «اعتماد» گفت: گزارش روزنامه را در مورد کودک‌آزاری اتفاق افتاده پیگیری می‌کنم.

«تهمینه شکیب»، رییس بهزیستی مشهد بعد از ابراز بی‌اطلاعی از این حادثه در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام کرد: ما در فرآیند شکایت دخالت نمی‌کنیم و این موارد به قوه قضاییه و نیروی انتظامی مربوط می‌شود. یکی از مسوولان نیروی‌انتظامی مشهد هم به «اعتماد» گفت باید شکایتی از سوی فرد یا سازمانی صورت بگیرد تا ما بتوانیم مداخله و افراد خاطی را دستگیر کنیم. در این بین تنها واقعیتی که اتفاق می‌افتد این است که کسانی که سمیه را آزار و اذیت کرده‌اند به راحتی در حال گذران زندگی عادی خود هستند.

سمیه دختر 13ساله ساکن مشهد در حالی از روز دوشنبه تحت مراقبت بهزیستی قرار گرفت که بار‌ها از سوی همسایه خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود و در نهایت به دلیل غیبت‌های مکرر و پیگیری‌های مربیان مدرسه مشخص شد که او در چه وضعی به سر می‌برد. 

مربیان مدرسه بعد از بررسی‌ها و مراجعه به خانه سمیه و باخبر شدن از احوال او با اورژانس اجتماعی (123) تماس گرفتند و مراتب را به آنها اطلاع دادند. سمیه، در حالی بر اثر شدت آسیب‌های وارده توسط اورژانس اجتماعی مشهد به مرکز مداخله شماره یک این شهر انتقال پیدا کرد که هیچ نهاد و سیستم حمایتی در زمان مورد نیاز از او حمایت نکرده بود. 

به گفته مدیر مدرسه، سمیه قبلا هم توسط این همسایه مورد اذیت و آزار قرار گرفته بود و خانواده‌اش نیز از این جریان باخبر بودند. تا اینکه چند روز پیش مادر سمیه به دلیل اعتیاد دوباره به شیشه توسط ماموران پلیس به زندان منتقل شد، در این حین پدرش هم برادر و خواهر کوچک‌تر او را با خود به محل کارش می‌برد و به دلیل اینکه سمیه قبلا هم مورد اذیت و آزار همسایه قرار گرفته بود او را در خانه رها کرده بود. سمیه که در این مدت تک و تنها در خانه بوده است، بارها توسط همسایه، باجناق او و افرادی که به آن خانه رفت و آمد داشته‌اند مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد.

چه کسی شکایت می‌کند؟
اسماعیل پدر سمیه درباره شکایت از همسایه خود گفت: «به دلیل کار زیاد نمی‌توانم شکایت کنم. محل کارم از خانه‌ام فاصله زیادی دارد و من هفته‌یی یک شب می‌توانم به خانواده‌ام سر بزنم. اگر سر کار نروم، صاحب کار اخراجم می‌کند. در این صورت چه کسی می‌تواند خرج خانه و شکم دیگر بچه‌هایم را بدهد.»

مدیر مدرسه هم درباره اعلام شکایت گفت: باید ابتدا با مشاور حقوقی سازمان صحبت کنیم تا معلوم شود تا چه حدی می‌توانیم ماجرا را پیگیری کنیم. 

به گفته این مدیر مدرسه، پدر سمیه می‌خواهد تا چند روز دیگر شکایت کند که اگر او این کار را انجام دهد ما بطور کامل از او حمایت می‌کنیم و حتی وکیل در اختیارش می‌گذاریم.
 
در نهایت اگر او شکایت نکرد ما موضوع را پیگیری می‌کنیم