سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

گزارش فارس از مینیکمپ اول تیم ملی

گزارش فارس از مینی‌کمپ اول تیم ملی
از درخشش جوان‌ها تا شناسایی اصلی‌ها/ دلایل صحبت‌های خصوصی کی‌روش مشخص شد

مینی‌کمپ اول تیم ملی روز گذشته در ورزشگاه دستگردی به پایان رسید.

خبرگزاری فارس: از درخشش جوان‌ها تا شناسایی اصلی‌ها/ دلایل صحبت‌های خصوصی کی‌روش مشخص شد

به گزارش خبرگزاری فارس، مینی کمپ اول تیم ملی فوتبال ایران روز گذشته زیرنظر کادرفنی در ورزشگاه دستگردی در حالی به پایان رسید که این مینی کمپ حاوی نکاتی بود که طی گزارشی در زیر به بخشی از مهم‌ترین آنها اشاره خواهد شد.

در مینی کمپ اول تیم ملی کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی سعی کرد تا بیشتر از جوان‌ترها و بازیکنانی که بیش از این به تیم ملی امید دعوت شده بودند استفاده کرده و آنها را محک بزند. شاید البته این موضوع نشانه‌ای باشد بر اینکه کی‌روش قصد دارد طی سالیان آینده و به آهستگی ارکان تیم ملی را دچار تغییر و تحول کرده و آرام آرام همین جوان‌ترها را به ترکیب اصلی تیم ملی وارد کند و این یعنی همان کاری که سرمربی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا در قبال بازیکنانی مانند پورعلی گنجی، امیری، غفوری و رفیعی انجام داد.

البته شاید خیلی دور از انتظار نباشد که این تصور وجود داشته باشد که به خاطر تیم‌های درجه سوم در مرحله اول مقدماتی جام جهانی 2018 کی‌روش بخواهد از بخش عمده این جوان‌ترها در ترکیب اصلی تیم ملی استفاده کند اما با شناختی که از این مربی پرتغالی در این 4 سال به دست آمده است، او منطقی‌ می‌داند که به یک باره این اقدام را انجام نداده چرا که باید ارکان اصلی تیم ملی با بازیکنان اصلی و باتجربه‌ برای حضور موفق در مرحله نهایی انتخابی شکل گرفته و چه بسا ارکان تیم ملی در همین مرحله اول و در رقابت با تیم‌هایی مانند ترکمستان، گوآم، هند و عمان نیز همان ترکیب تیم ملی در جام ملت‌های آسیا 2015 باشد.

 

**جوان‌ترها چشم کی‌روش را گرفتند

در مینی کمپ اول از حضور چندین بازیکن که در رده‌ سنی امیدها هستند استفاده شد که البته برخی از آنها توانستند کی‌روش را برای حضور در اردوهای بعدی به شدت امیدوار کرده و اعتماد او را جلب کنند. بازیکنانی مانند مهدی ترابی، روزبه چشمی و علی کریمی و البته بازیکنان دیگری مانند سامان نریمان‌جهان و فرشاد احمدزاده به همراه فرزاد حاتمی بازیکنانی بودند که در این مینی کمپ آمادگی خود را بیشتر از سایرین به رخ کادرفنی کشیدند تا فوتبال ایران به واسطه چنین بازیکنانی به آینده خود بیش از پیش امیدوار شود.

**نگاه کی‌روش همچنان به اصلی‌ها

کی‌روش با وجود دعوت از بازیکنان جوان که عمده انتخاب‌های او را در این دو اردو تشکیل می‌دادند نشان داد که همچنان بیشتر از نیم نگاه به بازیکنان اصلی دارد و چه بسا اگر تیم ملی همین فردا قرار باشد وارد مسابقات شود ترکیب او نیز مشخص باشد.

دیروز 7 بازیکن به نام‌های وریا غفوری، سروش رفیعی، امید ابراهیمی، آندرانیک تیموریان، خسرو حیدری، رامین رضاییان و احسان حاج صفی جداگانه از سایر بازیکنان به تمرین پرداختند و سایرین نیز دو تیم را تشکیل داده و فوتبال بازی کردند.

این 7 نفری که جدا شدند را به جرأت می‌توان از ارکان اصلی تیم ملی دانست و چه بسا تمام این 7 نفر در ترکیب اصلی تیم ملی از بازی اول قرار داشته باشند. البته هنوز لژیونرها به اردو اضافه نشده‌اند و چه بسا با اضافه شدن آنها کار چند بازیکن از جمع این 7 نفر برای رسیدن به ترکب اصلی سخت باشد.

 

 

در این میان تیموریان به عنوان کاپیتان جدید تیم ملی جایگاهی ثابت را خواهد داشت و امید ابراهیمی هم به واسطه خداحافظی نکونام، تقریبا جایگزین او خواهد شد. وریا و احسان نیز در دو طرف راست و چپ از حالا جایگاه خود را در سیستم کی‌روش به تثبیت رسانده‌اند و به نظر می‌رسد با توجهی که سرمربی تیم ملی و دستیارانش در این مینی کمپ به سروش رفیعی داشته‌اند او نیز پلی میکر جدید تیم ملی در تفکرات کی‌روش باشد. پس از رفتن جباری از تیم ملی، بازیکنی در قاعده‌های او برای بازی‌سازی به آن صورت در تیم ملی وجود نداشت و شاید با وارد شدن رفیعی به ترکیب اصلی، امیدها برای شکوفایی یک بازیساز در ترکیب تیم ملی بیش از پیش شود. در این بین قاسم حدادی‌فر را هم باید گزینه جدی برای رسیدن به ترکیب اصلی دانست و چه بسا اگر او جوان‌تر بود می‌شد از حالا یکی از مهره‌های اصلی کی‌روش این هافبک ذوب‌‌‌آهن را قلمداد کرد.

رضاییان نیز بازیکنی چند پسته به شمار می‌رود که می‌تواند حتی در فاز هجومی نیز به تیم کی‌روش کمک کند و در این میان به نظر می‌رسد خسرو حیدری فقط به واسطه تجربه بالایش در این جمع گرفته است و شاید با وجود جوانان، خسرو هم باید آرام آرام به خداحافظی از جمع ملی پوشان فکر کند.

در ادامه با اضافه شدن بازیکنانی مانند آزمون، جهانبخش، دژاگه، قوچان نژاد، حسینی، منتظری و شجاعی و حتی پورعلی گنجی و وحید امیری و قاسم حدادی‌فر معادلات ذهن کی‌روش نیز برای انتخاب ترکیب اصلی بر هم ریخته و کار او نیز دشوار شود.

**جایگاه گلرها کجاست؟

در تمرینات 4 روزه‌ای که سپری شد به واقع سیدحسین حسینی و علیرضا سلیمی نسبت به دو گلر دیگر آماده‌تر نشان دادند هرچند که انتخاب اول کی‌روش به نطر می‌رسد همچنان در این پست، علیرضا حقیقی باشد.

البته نباید از درخشش و شایستگی‌های بیرانوند نیز به سادگی گذشت و در قفس توری تیم ملی نیز مهم‌ترین آالترناتیو حقیقی همین دروازه‌بان خواهد بود.

در این بین دعوت از گلرهایی مانند مکانی و فروزان از سوی کی‌روش همچنان برای فوتبالدوستان و اهالی فوتبال عجیب است و هنوز این موضوع برای آنها هضم نشده است.

 

**تمرینات تکراری

به گزارش فارس، همواره طی 4 سال گذشته آن چیزی که در تمرینات تیم ملی شاهد بودیم، تمریناتی متنوع در تمامی بخش‌ها حتی در بخش فنی بوده است و به جرأت می‌توان ادعا کرد که هیچگاه کی‌روش طی دو روز پشت سر هم نیز از لحاظ فنی تمرینات تکراری را برگزار نکرده بود.

با این حال در این مینی کمپ و طی 3 روز اول سرمربی تیم ملی تمرینی یک شکل را برای بازیکنان در نظر گرفته و خود نیز با دقت ویژه‌ای بر آنها نظارت داشت.

در این تمرینات درخشش حاج صفی، نریمان جهان و کم و بیش خسرو حیدری و سیدحسین حسینی قابل توجه بود و البته بی‌دقتی‌های فرزاد حاتمی که کی‌روش به او نیز توجه ویژه‌ای دارد از نکات قابل توجه بود.

البته هاشم بیک‌زاده نیز به نظر می‌رسد خیلی نتوانست توجه کادرفنی را در این مینی کمپ به خود جلب کند.

**دلیل صحبت‌های خصوص کی روش با دو بازیکن مشخص شد

در پایان روز آخر مینی‌کمپ اول کی‌روش از احمد عبدالله‌زاده و حسین ماهینی درخواست کرد تا نزد او بروند تا با این دو بازیکن به صورت خصوصی صحبت کند.

ماهینی و عبدالله‌زاده در این اردو کمتر از سایر همتایان خود ظاهر نشدند و این احتمال می‌رود این دو به خاطر مشکلات سربازی که با آن مواجه بودند مجبور به ترک اردو شدند و این احتمال می‌رود که صحبت‌های کی‌روش نیز با این دو به منظور دلجویی از آنها بوده باشد.

 

**بختیار و صادقی هم رفتند

در این مینی‌کمپ و بدون اطلاع قبلی، بختیار رحمانی به اردو آمد تا تست آمادگی جسمانی بدهد که البته با توجه به دوری یک ساله این بازیکن از میادین، کی‌روش قصد داشت تا بیشتر میزان آمادگی این بازیکن را بسنجد.

از سوی دیگر در پایان مینی کمپ اول امیرحسین صادقی نیز از اردو خط خورد. صادقی در همان روز نخست مصدوم و در ادامه به کارهای پزشکی مشغول شد و در نهایت هم مینی کمپ بعدی را از دست داد.

**دعوت از 34 بازیکن به مینی کمپ دوم تیم ملی

پس از پایان مینی کمپ نخست، کادر فنی تیم ملی اسامی 34 بازیکن دعوت شده به اردوی دوم تیم ملی در تهران را اعلام کرد. این اردو پنجم خرداد آغاز و در روز هشتم همین ماه به پایان می رسد.

اسامی بازیکنان به این شرح است:
سجاد شهباززاده، خسرو حیدری، محسن فروزان، یعقوب کریمی، هاشم بیک زاده، امید ابراهیمی (استقلال)، سروش رفیعی، اسماعیل شریفات، علیرضا سلیمی (فولاد خوزستان)، فرزاد حاتمی، سید حسین حسینی، عزت الله پورقاز، محمد حسین کنعانی زادگان (ملوان)، محمدرضا اخباری، مهدی ترابی، وحید محمدزاده (سایپا)، میلاد محمدی، رامین رضاییان (راه آهن)، جلال علی محمدی، روزبه چشمی (صبا)، محمد نژاد مهدی (پدیده)، وریا غفوری، مهدی شریفی، علی کریمی، احسان حاج صفی (سپاهان)، آندرانیک تیموریان، سامان نریمان جهان، فرشاد احمدزاده (تراکتورسازی)، جابر انصاری (گسترش فولاد)، سید جلال حسینی (العربی قطر)، پژمان منتظری (ام صلال قطر)، رضا قوچان نژاد (الوکره قطر)، مسعود شجاعی (الشحانیه قطر) و سعید عزت اللهی (اتلتیکو مادرید)
این بازیکنان باید خود را ساعت 13:30 روز پنجم خرداد در هتل المپیک به مربیان تیم ملی معرفی کنند.
همچنین سوشا مکانی، احمد نوراللهی، امید عالیشاه، مهدی طارمی (پرسپولیس)، علیرضا بیرانوند، امین حاج محمد، وحید امیری، ارسلان مطهری (نفت تهران)، قاسم حدادی فرد، مسعود حسن زاده، هادی محمدی، مهرداد قنبری، محمد رشید مظاهری، کاوه رضایی (ذوب آهن)، میثم مجیدی، مهدی مومنی (استقلال خوزستان)، سردار آزمون (روستوف روسیه)، علیرضا حقیقی (پنافیل پرتغال)، مرتضی پورعلی گنجی (تیان جین چین)، کریم انصاری فرد (اوساسونا اسپانیا) به دلایل وظایف باشگاهی و اشکان دژاگه و علیرضا جهانبخش به دلایل پزشکی در لیست انتظار حضور دارند