سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

مدعیان اصولگرایی خط بد مسئولان فرهنگی را نادیده گرفتند

 

فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی
ده‌نمکی در همایش«نفس عمیق»:
مدعیان اصولگرایی خط بد مسئولان فرهنگی را نادیده گرفتند/ شناخت مخاطب لازمه کار فرهنگی است
کارگردان فیلم«اخراجی‌ها» در همایش «نفس عمیق» گفت: سال 1374 ، برخی روزنامه‌های به اصطلاح اصولگرای امروز از شادی مردم سخن می‌گفتند و این‌که بهتر است نام شهدا از روی خیابان‌ها برداشته شود و کار ما این بود که با اسپری بر دیوار کوچه‌ها، شعارهای انقلابی می‌‎نوشتیم. اصولگرایان امروز می‌گفتند اینها با خط بد و رویه افراطی خود به هنر انقلاب لطمه می‌زنند؛ نمی‌دانم چرا خط بد ما را می‌دیدند اما خط بد فرهنگی مسئولان آن روز را نادیده می‌گرفتند؟

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود ده‌نمکی در همایش دو روزه«نفس عمیق» که در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد با اشاره به این‌که بچه مسلمان‌ها، کارهای خود را با تاخیر آغاز می‌کنند گفت: متاسفانه ما بچه حزب‌اللهی‌ها با تاخیر متوجه می‌شویم چه اتفاقی  افتاده و چه باید بکنیم. به قول امروزی‌ها«دیلِی» داریم و این تاخیر در مسئولان و متولیان فرهنگی ما محسوس‌تر است اگر ما بعد 20 سال متوجه می‌شویم بر ما چه گذشته آنها 50 سال بعد می‌فهمند، ماجرا از چه قرار است.

کارگردان فیلم«اخراجی‌ها» به نشریه «شلمچه» اشاره و بیان کرد: سال 1374، من و همسنگرانم، نشریه«شلمچه» را منتشر می‌کردیم؛ آن زمان، روزنامه‌های به اصطلاح اصولگرای امروز از شادی مردم سخن می‌گفتند و این‌که بهتر است نام شهدا از روی خیابان‌ها برداشته و به جای آن شماره گذاشته شود و کار ما این بود که با اسپری بر دیوار کوچه‌ها، شعارهای انقلابی می‌‎نوشتیم و تصویر شهدا را غرق در خون و قطعه قطعه شده بر جلد«شلمچه» نقش می‌کردیم. اصولگرایان امروز می‌گفتند اینها با خط بد و رویه افراطی خود به هنر انقلاب لطمه می‌زنند؛ نمی‌دانم چرا خط بد ما را می‌دیدند اما خط بد فرهنگی مسئولان آن روز را نادیده می‌گرفتند؟

ده‌نمکی با اشاره به تجربیات خود در ارتباط با نشریه«شلمچه» گفت: شلمچه، نخستین نشریه چهار رنگ در ایران بعد از روزنامه همشهری بود. ما در هر شهر یک نمایندگی داشتیم که در کنار این نشریه، کتاب‌ها و محصولات فرهنگی دیگری هم می‌فروخت. با این وجود خون دل خوردیم و هزینه کردیم چون توان رقابت با رسانه‌های دیگر را نداشتیم؛ نه به لحاظ اقتصادی نه از نظر جذابیت. برای مثال تصویر من چگونه می‌توانست با باربی رقابت کند؟!

کارگردان فیلم«فقر و فحشا»، یادگیری را اساس کار در زمینه فرهنگ دانست و افزود: ما از هرکس می‌توانیم آنچه دلخواهمان است را یاد بگیریم و در این زمینه،  نباید ابایی داشته باشیم. یکی از دوستان من راهی چین بود از او خواستم تا از مجسمه‌های چینی عکس بگیرد؛ جالب این‌که گویا چینی‌ها برای همه کشورهای دنیا، مجسمه می‌سازند. مثلا فروپاشی حکومت صدام را مجسمه کرده‌اند یا وقایع مهم تاریخی دیگر را.

به گفته ده‌نمکی ما باید با قشر خاکستری جامعه ارتباط برقرار کنیم. این گروه، اکثریت جامعه ما را تشکیل می‌دهند و نه ضد انقلاب‌اند و نه مومن. جبهه رقیب، این گروه را هدف گرفته ما هم باید بتوانیم با قشر خاکستری ارتباط برقرار کنیم و از فریب خود دست برداریم.

کارگردان فیلم«رسوایی»، شناخت مخاطب را لازمه کار فرهنگی دانست و افزود: ما باید نیاز بازار را دریابیم و به آن پاسخ دهیم. تا زمانی که مخاطبان خود و ذائقه و سلیقه آنها را نشناسیم نمی‌توانیم برایشان محتوا و محصول فرهنگی خوبی تولید کنیم حالا این محصول می‌خواهد فیلم باشد یا کتاب و نوشت‌افزار و لباس. نخستین شرط برای جذب مخاطب، شناخت پسند و نیاز اوست.

نخستین هم‌نشینی فعلان صنایع فرهنگی انقلاب اسلامی با عنوان«نفس عمیقی»، 15 و 16 شهریور ماه در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.


پس از 11 سال به تلویزیون برمیگردم

 

فرهنگ و هنر > رادیو و تلویزیون
محمود بصیری در گفتگو با مهر:
پس از 11 سال به تلویزیون برمی‌گردم/ نمی‌دانم چرا و چگونه بیکار ماندم
محمود بصیری که پس از 11 سال دوری از تلویزیون با ایفای نقش مجدی در سریال «سیگنال موجود است» به این رسانه برمی‌گردد، تأکید کرد نمی‌داند چرا و چطور پیشنهادهای گوناگونی که در این سال‌ها به او می‌شد به نتیجه نمی‌رسید.

محمود بصیری بازیگر نقش مجدی در «سیگنال موجود است» در گفتگو با خبرنگار مهر، از حضور دوباره‌اش پس از 11 سال دوری از تلویزیون با تازه‌ترین ساخته مهدی مظلومی‌ خبر داد و اظهار کرد: این سریال در واقع اولین کار جدی من بعد از سال‌ها دوری از بازیگری محسوب می‌شود. البته سه سال پیش در سریال «آب پریا» به کارگردانی مرضیه برومند هم بازی کردم.

وی افزود: البته نقشم در این سریال بسیار کوتاه بود و در یکی دو سکانس نقش یک کفترباز را بازی می‌کردم. این سریال هم دو سال دیرتر از زمان تولید خود به پخش رسید.

پیشنهادهای زیادی داشتم اما به نتیجه نمی‌رسیدند

بصیری تأکید کرد: در این سال‌ها فیلمنامه‌های زیادی برایم فرستاده می‌شد و پیشنهاد نقش‌های بسیاری داشتم اما همگی بدون نتیجه می‌ماند و نمی‌دانم چرا و چطور به سرانجام نمی‌رسید.

بازیگر  «بدون شرح» یادآور شد: اما وقتی کسی به کارش علاقه داشته باشد همه سختی‌ها را تحمل می‌کند. من هم بازیگری را دوست دارم و برایم مهم است که اگر حتی قرار است پنج دقیقه روی آنتن باشم، نقشی خوب بازی کنم.

به خاطر روستایی‌ها تلویزیون را ترجیح می‌دهم

بصیری با ابراز خرسندی از حضورش در پروژه «سیگنال موجود است»، در پایان گفت: مردم شهر به رسانه‌های بسیاری علاوه بر تلویزیون دسترسی دارند اما روستاییان امکاناتشان کمتر است و توجه بیشتری به تلویزیون، سریال‌ها و برنامه‌های آن دارند. من هم برای ارتباط با این عزیزان بازی کردن در مجموعه‌های تلویزیونی را ترجیح می‌دهم


سینماها میزبان «آرایش غلیظ» میشوند

 

کد خبر: 2365572
تاریخ مخابره : 1393/6/16 - 12:13
فرهنگ و هنر > سینمای ایران
در گفتگو با مهر مطرح شد:
سینماها میزبان «آرایش غلیظ» می‌شوند/ امید به اکرانی گرم و مردمی
تبلیغات محیطی و تلویزیونی فیلم «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمت الله آغاز شده و دست اندرکاران پخش این اثر سینمایی امیدوارند اکران گرم و پرشوری را در صورت تصمیم شورای صنفی نمایش مبنی بر اکران از چهارشنبه این هفته، داشته باشند.

سعید خانی، مدیر پخش شرکت نسیم صبا درباره آخرین وضعیت مقدمات اکران فیلم «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمت‌الله به خبرنگار مهر گفت: مقدمات اکران این فیلم از هفته‌های گذشته آغاز شده است و برای اکران آمادگی کامل داریم.

وی در ادامه عنوان کرد: مواد تبلیغی اعم از آنوس و پوسترهای فیلم آماده شده و از روز گذشته 15 شهریور تیزرهای تلویزیونی این فیلم از صدا و سیما پخش شده است. ما از مدت ها قبل تبلیغات محیطی خود را آغاز کردیم و اگر به سطح شهر نگاه کنید، بنرها و پوسترهای این فیلم را در اتوبان ها و خیابان های شهر تهران می‌بینید.

خانی درباره اکران همزمان فیلم‌های «آرایش غلیظ» و «آتش بس 2» و تاثیر بر فروش یکدیگر گفت: امیدوارم که اکران گرمی پیش روی ما باشد و مخاطبان به سال های سینما بروند و فیلم ها را به تماشا بنشینند. اگر سینماداران در نحوه چینش سانس‌های سینما تعادل لازم را برقرار کنند، قطعا مشکلی پیش نخواهد آمد و همه فیلم هایی که در این مقطع زمانی روی پرده می‌روند می توانند رقابت سالمی داشته باشند، آرزو می‌کنم که همه فیلم های در حال اکران و دو فیلم «آرایش غلیظ» به کارگردانی حمید نعمت الله و «آتش بس 2» به کارگردانی تهمینه میلانی که از این هفته به چرخه اکران اضافه می شوند، اکران گرمی و پر شوری داشته باشند.

«آرایش غلیظ» عنوان سومین حمید نعمت الله در مقام کارگردان است که این فیلم از روز چهارشنبه 19 شهریور اکران خود را در سینماهای تهران آغاز خواهد کرد. نویسندگی فیلمنامه این فیلم برعهده حمید نعمت الله و هادی مقدم دوست بوده است.

آخرین ساخته حمید نعمت الله «بی پولی» نام داشت که از زمان ساخت این فیلم تا امروز پنج سال می‌گذرد. لیلا حاتمی برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

 «آرایش غلیظ» در سی و دومین جشنواره توانست نظر منتقدان سینمای ایران را به خود جلب کند و این فیلم مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت.

یکی از نکته های جالب درخصوص این فیلم این است که همایون شجریان تیتراژ پایانی این فیلم را اجرا کرده و آلبوم موسیقی این خواننده با عنوان همین فیلم در بازار منتشر شده است.

حامد بهداد، طناز طباطبایی، حبیب رضایی، علی عمرانی و هومن برق نورد در این فیلم به ایفای نقش می پردازند


با کلاه موسیقی گوش کنید و به تماسها پاسخ دهید

کد خبر: 2365495
تاریخ مخابره : 1393/6/16 - 11:00
دانش و فناوری
تصاویر کلاه بافتنی الکترونیکی/ با کلاه موسیقی گوش کنید و به تماسها پاسخ دهید
کاربران با استفاده از این کلاه بافتنی ساده و عجیب می توانند به موسیقی گوش داده یا به تماس های خود پاسخ دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون کلاه های الکترونیک و هوشمند بسیاری ساخته و روانه بازارهای فناوری شده اند اما در این میان کلاه عجیبی به تازگی توسط شرکتی فرانسوی ساخته شده که توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. این کلاه بافتنی می تواند به اسمارت فون، تبلت یا تلفن های همراه متصل شده و کاربران در عین اینکه می توانند کلاه معمولی و عادی بر سر داشته باشند به موسیقی گوش داده یا تماس های خود را پاسخ دهند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، دکمه ای برای افزایش یا کاهش صدا و همینطور توقف یا شروع دوباره موسیقی قرار گرفته است.

با آغاز فصل زمستان و استفاده از کلاه های بافتنی، گوش دادن به موسیقی مشکل می شود اما این کلاه جدید نه تنها در فصل زمستان مفید بوده و مانع از سرماخوردگی می شود بلکه قابلیت های بسیاری را نیز برای مخاطبان به ارمغان می آورد. این کلاه همچنین قابلیت استفاده از هدست بلوتوث برای تماس های تلفنی را نیز داراست.

در زمان کثیف شدن کلاه نیز به سادگی می توان دستگاه الکترونیکی را خارج و به شستشوی کلاه پرداخته سپس دوباره آن را نصب کرد. این کلاه با قیمت 29 یورو از اکتبر سال جاری در رنگ های سفید، سیاه و آبی عرضه خواهد شد. رونمایی از این کلاه در نمایشگاه محصولات فناوری IFA 2014 انجام شد.


کلنگ اولین بیمارستان سلول درمانی به زمین زده شد

 

 

 

کد خبر: 2365589
تاریخ مخابره : 1393/6/16 - 12:30
دانش و فناوری
با حضور شهردار تهران؛
کلنگ اولین بیمارستان سلول درمانی به زمین زده شد/ ارائه خدمات ناباروری و پیوند مغز استخوان
کلنگ پروژه مجتمع درمانی- تحقیقاتی رویان با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی و رئیس پژوهشگاه رویان در مراسمی به زمین زده شد که این پروژه شامل بیمارستان 324 تخت خوابی رویان با مساحت 70 هزار متر مربع در 13 طبقه است.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه مجتمع درمانی، تحقیقاتی و آموزشی رویان توسط رویان، شهرداری تهران و سازمان اوقاف و امور خیریه در تهران از فروردین ماه سال 1393 در برنامه طراحی قرار گرفت. بدین منظور بازدیدهایی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی دنیا صورت گرفت و در نهایت با در نظر گرفتن روش ها، امکانات و رویه بهره برداری پژوهشگاه رویان طراحی پروژه در دستور کار قرار گرفت.

زمین این پروژه به مساحت 15 هزار متر مربع در منطقه 4 شهرداری واقع در غرب بزرگراه شهید باقری قرار گرفته است.

بر اساس برنامه کلی تمرکز این مجموعه بر روی سلول درمانی ناباروری و تحقیقات مرتبط به این موضوع است که این مجموعه شامل یک بیمارستان 324 تخت خوابی و مرکز تحقیقاتی در ترکیب با بخش آموزش دوره های فوق لیسانس و دکترا می باشد که وظیفه پشتیبانی علمی از فعالیت های درمانی را به عهده دارد.

مساحت کلی این مجموعه بالغ بر 140 هزار متر مربع است. بیمارستان 324 تخت خوابی رویان با مساحت 70 هزار متر مربع در 13 طبقه روی همکف و سه طبقه زیرزمین است که با دارا بودن 6 بخش در کنار بخش ناباروری کلیه فعالیت های درمانی مرتبط با پژوهشگاه رویان را پوشش خواهد داد.

بر اساس این گزارش، در داخل این بیمارستان یک طبقه به منظور تولید کلینیکال سلول در حد درمان بیماران اختصاص دارد که طبقه (جی- ام- پی) است که در داخل این بیمارستان علاوه بر بخش های معمول بخش مستقل ناباروری با و تمام امکانات مورد نیاز و بخش پیوند مغز استخوان به صورت سرپایی و بستری منظور گردیده است.

مرکز تحقیقات و تحصیلات تکمیلی رویان ساختمانی 20 طبقه با مساحت 75 هزار متر مربع متشکل از 3 پژوهشگاه سلول بنیادی، ناباروری و مهندسی سلول است که در کنار این پژوهشگاه بخش های تحقیقاتی بر روی حیوانات، کتابخانه و واحد آموزش تحصیلات تکمیلی احداث می شوند.

در کنار این ساختمان مرکز همایش های تخصصی و سالنی با گنجایش حدود 750 نفره که امکان برگزاری همایش های علمی را دارد قرار خواهد گرفت. در طراحی این مجموعه سعی شده ضمن حفظ استقلال فعالیت ها، ارتباط کامل در زمینه تحقیقات علمی و عملیات درمانی مهیا شود به نحوی که به عنوان مرکز منحصر به فردی قادر به استفاده از فناوری های علمی در بخش کلینیکال در کشور باشد.

هم اکنون بیش از 390 بیمارستان، درمانگاه، مراکز درمانی و بهداشتی موقوفه و خیریه در سراسر کشور در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند


قطار وزرا به شرق تهران نرسید

استانها > مرکز > تهران
مروری بر مراسم هفته دولت در شهرستانهای تهران؛
ملارد و شهریار صدرنشین جدول میزبانی از دولتمردان/ قطار وزرا به شرق تهران نرسید
استان تهران - خبرگزاری مهر: مراسم هفته دولت در حالی در استان تهران و با حضور جمع کثیری از دولتمردان برگزار شد که شهرستانهای ملارد، شهریار و قدس در جدول میزبانی از معاونان رئیس جمهور و وزرا صدرنشین شدند اما پای مسئولان کشوری به شهرستانهای شرقی استان باز نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته دولت امسال از آن جهت که به نوعی اولین محک دولت یازدهم در سطح ملی محسوب می شد از رنگ و بوی ویژه ای برخوردار بود و حضور دولتمردان از رئیس جمهور گرفته تا معاونین و وزرا در اقصی نقاط کشور بسیار پررنگ بود تا دستاوردهای یکساله دولت تدبیر و امید را برای عموم مردم تببین کرده و از موفقیتها بگویند.

در این میان استان تهران از آنجاکه مرکزیت سیاسی کشور و به تعبیری پیشانی نظام است در انعکاس دستاوردهای دولت اهمیت ویژه ای دارد و از اینرو صف پروژه های در انتظار افتتاح و به تبع آن حضور پررنگ تر مسئولان کشوری را می طلبد که البته این مهم کمابیش محقق شد اما این مراسم نیز همانند هر کار بزرگ دیگری نقاط قوت و ضعف بسیاری داشت که موجبات خرسندی و گلایه مندی برخیها را برانگیخت، در این مجال با نگاهی ریزبینانه مراسم هفته دولت در شهرستانهای تهران را مرور می کنیم.

600 پروژه طی هفته دولت در استان تهران به بهره برداری رسید

نعمت الله ترکی معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار تهران اعلام کرد: همزمان با هفته دولت 600 پروژه در 16 شهرستان استان تهران با اعتباری بالغ بر دو هزارمیلیارد تومان به بهره برداری می رسد، این پروژه ها در بخشهای مختلف آموزشی، عمرانی، بهداشت و درمان، ورزشی، هنری و فرهنگی و ... است که با حضور مسئولین کشوری و استانی وارد مدار خدمت رسانی به شهروندان خواهد شد.

در این هفته شهرستان ملارد رکورد حضور دولتمردان را شکست و برای افتتاح 53 پروژه عمرانی نظیر بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور، امضای تفاهم نامه نخستین پارک فناوری سلامت کشور و.... میزبان سید جواد حاجی میراسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری، محمد شریعتمداری و شهیندخت ملاوردی معاونین اجرایی و امور بانوان و خانواده رئیس جمور بود.

پس از آن شهریار با میزبانی از حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افتتاح 42 پروژه عمرانی جایگاه دوم حضور دولتمردان در میان شهرستانهای تهران را از آنِ خود کرد، البته چند روز پیش از آغاز هفته دولت نیز در تاریخ 27 و 28 مردادماه سالجاری همایش دو روزه اقتصاد و فرصتهای سرمایه گذاری شهرستان شهریار با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و استاندار تهران برگزار شد.

جایگاه بعدی از آنِ قدس است که طرح بزرگ تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان و 85 پروژه دیگر آب و فاضلاب استان تهران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و حمید چیت چیان وزیر نیرو به طور متمرکز به بهره برداری رسید، همچنین 29 پروژه دیگر با حضور مسئولان استانی و شهرستانی طی هفته دولت در قدس افتتاح شد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز در همایش ویژه هفته دولت اسلامشهر حضور یافت و بازدید از تصفیه خانه فاضلاب شهری با 65 درصد پیشرفت فیزیکی و افتتاح نمایشگاه دستاوردهای ادارات این شهرستان در دولت تدبیر و امید از دیگر برنامه های سفر معاون رئیس جمهور به اسلامشهر بود.

در واپسین روز از هفته دولت نیز محمود حجتی وزیر کشاورزی به همراه استاندار تهران در شهرستان ری حضور یافتند و طی مراسمی 100 طرح کشاورزی با اعتباری بالغ بر 830 میلیارد ریال را افتتاح کردند، البته این طرح ها  به صورت همزمان از شهرستان ری در سطح شهرستان‌های استان تهران به بهره برداری رسید.

سهم شهرستانهای شرق تهران از حضور وزرا هیچ بود

در روز جمعه نیز عبدالرضا رحمانی فضلی در تریبون نماز جمعه شهرری به ارائه گزارش عملکرد و تببین دستاوردهای دولت تدبیر و امید در یکسال گذشته پرداخت اما ..... سهم شهرستانهای ورامین، پیشوا، قرچک، رباط کریم، بهارستان، دماوند، فیروزکوه و شمیرانات از حضور دولتمردان هیچ بود.

البته این عدم حضور را می توان به حساب تعداد کم پروژه های قابل افتتاح یا عدم تلاش مسئولان شهرستانی در جلب توجه دولتمردان نیز گذاشت چراکه با مقایسه تعداد و کیفیت پروژه های عمرانی افتتاح شده در شهرستانهای ورامین، قرچک، پردیس، دماوند مشاهده می کنیم که این منطقه از حیث تعداد پروژه های قابل افتتاح نیز از سایر شهرستانها عقب مانده است.

وزیر راه و شهرسازی به ورامین می آید

در این رابطه فرماندار ورامین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره عدم حضور استاندار و مسئولان ارشد کشور در افتتاح پروژه های عمرانی این شهرستان اظهار داشت: 12 پروژه ای که در هفته دولت در ورامین به بهره برداری رسید، تنها قسمتی از پروژه های در دست اقدامی محسوب می شود که در آینده افتتاح خواهد شد.

محسن خوانساری افزود: مسئولان شهرستان تلاش دارند تا با برنامه ریزی و رایزنی مدیران کشوری را به شهرستان بیاورند که در این راستا در آینده ای نزدیک استاندار و وزیر راه و شهرسازی به ورامین سفر خواهند کرد.

حاشیه های حضور وزرای ارشاد و دادگستری در شهریار

حضور وزرا و معاونین رئیس جمهور در شهرستانهای تهران خالی از حاشیه هم نبود چراکه انتظار می رفت حداقل در میان ده ها پروژه اعلام شده برای افتتاح، مسئولان شهرستانی حداقل یک طرح مرتبط با حوزه کاری میهمان خود پیدا می کردند تا وزیر دادگستری ناچار به حضور در افتتاحیه ساختمان شهرداری نباشد.

از سویی دیگر با توجه به نامگذاری سالجاری به نام اقتصاد و فرهنگ و کمبود چشمگیر مراکز تفریحی و فرهنگی در شهرستانهای تهران، ای کاش مسئولان در میان انبوه پروژه های خود طرحی نظیر کتابخانه، سینما، مجتمع فرهنگی و.... می گنجاندند تا وزیر ارشاد روبان افتتاح پارک یا تعریض بلوار را قیچی نکند.

برغم اینکه جنتی به درخواست خبرنگار مهر برای برگزاری نشست با اصحاب رسانه و شنیدن درددل آنها پاسخ مثبت داد، متاسفانه پس از مراسم افتتاحیه اثری از مسئولان نبود و پیگیری خبرنگاران نیز نتیجه نداد!.

همچنین در همایش هفته دولت شهریار که با تجلیل از 50 کارمند نمونه دستگاه های مختلف همراه بود، متاسفانه برغم حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نام حتی یک فرهنگی در میان اسامی تجلیل شدگان به چشم نخورد که این مساله نیز جای بسی تامل دارد.

حضور پررنگ مسائل اقتصادی در سخنان دولتمردان نیز مساله ای بود که توجه همگان به ویژه اصحاب رسانه و مطبوعات را به خود جلب کرد و از معاون اول رئیس جمهور گرفته تا وزرای دادگستری، ارشاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی به جای بازگویی تفصیلی اقدامات صورت گرفته در حوزه تخصصی خود، بخش اعظمی از سخنان را به این مقوله اختصاص دادند و دستاوردهای دیگر دولت در حوزه سیاست خارجی، داخلی، فرهنگ و... مغفول ماند، البته در این میان معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با حضور در جمع زنان و دختران ملاردی، بازدید از دستاوردهای آنان و گوش سپردن به مطالبات و نیازها بیش از همه به حوزه تخصصی خود پرداخت.

گفتنی است، افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور و امضای تفاهم نامه احداث نخستیم پارک فناوری سلامت در ملارد، تصفیه خانه فاضلاب  قدس و 85 پروژه آب و فاضلاب استان تهران، صد طرح کشاورزی از جمله هزار و 100 هکتار آبیاری تحت فشار مهمترین پروژه های هفته دولت در شهرستانهای تهران بود.

گزارش از مهدیه رضایی


حضور زنان حامی دولت در جایگاه خبرنگاران

استانها > شرق > خراسان رضوی
حاشیه‌نگاری مهر از سفر رئیس جمهور/
وعده حل معضل بافت فرسوده و حاشیه نشینی/حضور زنان حامی دولت در جایگاه خبرنگاران
مشهد - خبرگزاری مهر: آغاز هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری به خراسان رضوی با حاشیه هایی همراه بود که از جالب ترین آنها، وعده حل معضل بافت فرسوده اطراف حرم و حاشیه نشینی توسط رئیس جمهور، حضور زنان حامی دولت در جایگاه خبرنگاران و شرکت عشایر خراسان با لباس های محلی را می توان نام برد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس جمهور ساعت 15 و 15 دقیقه با استقبال رسمی استاندار خراسان رضوی وارد فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد شد و در این میان جمعیت زیادی از مردم ولایت مدار مشهدی نیز با در دست داشتن شاخه‌های گل و پرچم کشورمان به گرمی در مراسم استقبال از رئیس جمهور در میدان 15 خرداد حضور یافتند.

* برای استقبال از رئیس جمهور همه تیپ آدمی آمده بود. چه آن هایی که 24 خرداد گذشته بنفش بودند و چه آن‌هایی که رنگ‌های دیگر! این را می‌شد از پلاکاردهایی که جوان‌ها در دست داشتند فهمید، بنفشی‌ها با پلاکاردهای "کاروان تدبیر به خراسان خوش آمدی"، "فرزند شایسته ملت به شهر آفتاب خوشامدی" از دور برای رئیس جمهور ابراز احساسات می کردند و آن طیف رنگی دیگر با "آقای رئیس جمهور، من شناسنامه دارم اما به آمریکا اعتماد ندارم"، "لطفا اجازه بدهید از پرونده کرسنت اطلاع پیدا کنیم" اطراف خودروی رئیس جمهور به چشم می‌خوردند.

* معلوم نیست به فرهنگ‌مان ربط دارد یا نه خلق‌الساعه است؛ اینکه وقتی جلسه‌ای دعوت هستیم با این اطمینان که با تاخیر آغاز می‌شود دیر می‌رویم و از آن طرف وقتی قرار است برای مان مهمان بیاید دل های مان مثل سیر و سرکه می‌جوشد و آرام و قرار نداریم! از روزهای قبل شهر را پر کرده بودند که استقبال از رئیس جمهور شنبه ساعت 15، میدان 15 خرداد. اما بازهم مردم میزبان از ساعت‌ها زودتر آمده بودند و حتی عده‌ای در بلوار منتهی به فرودگاه تجمع کرده بودند، البته تجمعی از نوع دوستانه‌اش.

* برای فرهنگ‌سازی بستن کمربند ایمنی کلی انیمیشن ساخته شد، هنرمندان به میدان آمدند و سالیان سال طول کشید تا الحمدالله نتیجه داد. اما توقع دارند با چند اعلامیه ساده در چند نوبت مردم از نوشتن و دادن نامه به رئیس جمهور خودداری کنند و به جای آن از طریق سامانه 111 همان نکات مکتوب را شفاهی بفرمایند. اما بازهم مردم به تمام آنها "نـــه" گفتند و با پذیرفتن خطر رفتن زیر چرخ های خودروی رئیس جمهور سعی داشتند نامه را خود به دست آقای روحانی برسانند.

* برخی از مردم نامه‌های مکتوب خود را که نمی توانستند بی واسطه به دست رئیس جمهور برسانند، دنبال واسطه می‌گشتند. امان از دست این واسطه گری به هر حال کیسه آبی در کنار جایگاه مملو بودن آن از نامه‌ها. در این میان عده‌ای از شهروندان خوش ذوق و خوش خط هم خواسته ها و مطالبات خود را بر روی تعدادی پلاکارد نوشته بودند. بازهم همان مسکن و اشتغال. گاهی هم کمی حرف سیاسی.

* جوانان حاضر در مراسم استقبال اغلب تلاش می‌کردند تا از این مراسم با دوربین تلفن همراه خود فیلم و عکس تهیه کنند خب کارشان چندان خارج از منطق نبود. برای یادگاری حتما. اما این وسط تعدادی از جوانان پر شور و پر انرژی با کنار زدن مردم سعی داشتند با رئیس جمهور دست بدهند.

*برای پوشش خبری این مراسم چهار گروه از صداوسیما حضور داشتند که همزمان این مراسم از شبکه استانی به صورت مستقیم پخش می شد.

* برای حضور در این مراسم گروه عکاسان و خبرنگاران که با هماهنگی استانداری در محل حضور داشتند در 5 مرحله، 5 مرتبه مورد بازرسی و تفتیش قرار گرفتند، این بازرسی‌ها طوری بود که آدم کم‌کم به همکارش شک می‌کرد که نکند او عضو داعش است و ما خبر نداریم. اما خب از آن طرف مردم خیلی عادی در همان جایگاه از ساعت ها قبل حاضر بودند.

* حضور زائران در این مراسم که با لهجه‌های اصفهانی، شمالی و آذری در خواست دادن نامه به ماموران مستقر در اطراف جایگاه را داشتند واقعا مؤید این موضوع است که مشهد یک شهر ملی و پایتخت معنوی کشور است.

* ما تا دیروز فکر می‌کردیم جایگاه خبرنگاران فقط در استادیوم های ورزشی متعلق به خبرنگاران نیست، امروز متوجه شدیم هرجایی تابلو زده باشند جایگاه خبرنگاران؛ یعنی حضور همه به جز آنها! در محل جایگاه خبرنگاران مراسم امروز گروه زنان حامی دولت با مچ بندهای بنفش و پلاکاردهایی که مبنی بر حمایت از مذاکرات هسته ای دولت بود، حسابی خودنمایی می کرد.

* از سوی مسئول زنان حامی دولت مشهد عنوان شد که از روز پنچشنبه فعالیت ستاد استقبال شامل نصب تلویزیون شهری، برگزاری تریبون آزاد و چاپ و توزیع تراکت در سطح شهر آغاز شده بوده است.

* حضور عشایر خراسان هم با لباس های محلی در این مراسم چشمگیر بود که با پرچم نوشته هایی حضور رئیس جمهور و هیئت دولت را به استان خوش آمد گفته بودند.

* امروز به دلیل تاخیر در سخنرانی رئیس جمهور در صحن جامع رضوی صلوات خاصه حضرت رضا(ع) قرائت شد و پس از آن گروه همخوانی و یک شاعر جوان اجرای برنامه داشت.

* در زمان آغاز سخنرانی رئیس جمهور مردم با سوت و دست وی را تشویق کردند و شعار "روحانی حمایتت می کنیم" را با صدای بلند سر دادند.

* تا جایی که چشم کار می کرد اطراف جایگاه سخنرانی رئیس جمهور هیچ جمله و یا شعاری نصب نشده بود، حتی اسم سال. لذا ما بر خود واجب می دانیم حداقل یک مرتبه نام امسال را در این حاشیه نگاری بیاوریم: سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی گرامی باد.

* گروه همراه رئیس جمهور در این مراسم، وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر آموزش و پرورش، معاون پارلمانی رئیس جمهور، امام جمعه مشهد، استاندار خراسان رضوی و نمایندگان مردم مشهد بودند.

* رئیس جمهور خراسان را سرزمین توسعه نامید و اعلام کرد: خراسان یعنی مرکزیت تمدن ایرانی و اسلامی که نشأت گرفته از خاندان رسالت است.

* رئیس جمهور در این سخنرانی وعده داد که معضل بافت فرسوده اطراف حرم و حاشیه نشینی را در جلسه هیئت دولت حل کند و دستور کار هیئت دولت مسئله بافت فرسوده و حاشیه نشینی مشهد است که ان شاالله این دو معضل که سالهاست تلاش های فراوانی برای رفع آن صورت گرفته و قول ها و خدمات بسیاری انجام گرفته است اما مشکلات اصلی همچنان باقی است، برطرف شود.

* روحانی در پایان گفت در سه سال آینده قدم هایی برخواهیم داشت تا در محضر ثامن الحجج (ع) شرمنده نباشیم.

* پس از خاتمه سخنان رئیس جمهور خیابان های منتهی به حرم مطهر مسدود بود و زائران برای شرکت در مراسم شب ولادت امام هشتم (ع) پای پیاده به سمت حرم رضوی در حرکت بودند.


جنگ نابرابر محیط بانان و شکارچیان ادامه دارد

استانها > جنوب > کهگیلویه و بویراحمد
مهر گزارش می دهد/
جنگ نابرابر محیط بانان و شکارچیان ادامه دارد/ محیط بانان دل به مهر ضامن آهو بسته اند
یاسوج – خبرگزاری مهر: روزی نیست که پژواک صدای شلیک گلوله در کوهها و دره های مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد نپیچد و رعشه بر تن نحیف حیات وحش کم نظیر این سامان نیندازد و هفته ای نیست که در کوه و کمرهای دنا، خائیز، خامی، ساورز، سیوک و ... جنگی نا برابر میان محیط بانان و شکارچیان روی ندهد.

به گزارش خبرنگار مهر، مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد به وسعت 250 هزار هکتار و در راس آنها منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا همیشه مورد طمع شکارچیان بومی و غیر بومی بوده و محیط بانان مظلوم این مناطق جان برکف می گذارند تا این آخرین نفس ها از طبیعت گرفته نشود.

در این جنگ نابرابر هر تیری لرزه بر جان محیط بانان و حیات وحش منطقه می اندازد و همیشه بازنده آن محیط بانانی هستند که به دلیل ضعف قوانین یا باید کشته شوند یا بکشند و یا شاهد مرگ حیات وحش باشند.

سال گذشته چند تن از محیط بانان در تعقیب شکارچیان و درگیری با آنان زخمی و یا در برف و کولاک دنا گرفتار شدند اما با تلاش مردم منطقه و دیگر محیط بانان از مرگ حتمی نجات یافتند.

"علی افشار"،"وحید ترحمی"،"محمد فصیح مفرد" و چندین و چند محیط بان دیگر در سال گذشته مجروح و مضروب شدند و بارها جان این پاسداران طبیعت در درگیری مسلحانه با شکارچیان به خطر افتاد و امسال نیز یک سرباز محیط زیست توسط ماشین شکارچیان زیرگرفته شد و دو محیط بان منطقه حفاظت شده "دیل" نیز به گلوله بسته شدند.

این قصه هر ساله در همه مناطق حفاظت شده کشور تکرار می شود و در سال 92 تعداد زیادی از محیط بانانی که با جان و دل از طبیعت و حیات وحش ایران حفاظت می کنند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و 18 تن از آنها به دلیل شدت مصدومیت روانه بیمارستان شدند.

اما محیط بانان اسلحه ای دارند که ضعف قوانین اجازه استفاده از آن را به آنها نداده و این پاسداران طبیعت هنگام درگیری با شکارچیان به یاد همکاران خود می افتند که چندین سال است در انتظار چوبه دار، در زندان مرکزی یاسوج و بهبهان به سر می برند.

همچنین 116 تن از این دلسوزان طبیعت و حیات وحش کشور در طول سه دهه گذشته در درگیری با شکارچیان کشته شدند و شهید نام گرفتند اما حتی یک کوچه، خیابان و مدرسه هم به نام آنها نامگذاری نشد.

در طول این سالها صدها تن از این پاسداران طبیعت مجروح و دهها نفر نیز ناخواسته روانه زندان شدند و برخی هنوز در انتظار رهایی از طناب هستند.

سال گذشته "کرامت برهانی" محیط بان یزدی حدود یکسال را در زندان مرکزی شیراز در انتظار چوبه دار و اجرای حکم اعدام گذراند تا اینکه در روزهای پایانی سال 1392 و در آستانه تعطیلات نوروز، اولیاء دم مرحوم رحیم بیگی از قصاص محیط بان برهانی گذشت کرده و با اعلام رضایت شرایط آزادی وی را فراهم کردند و او به آغوش خانواده خود بازگشت.

حقوق محیط بانان کفاف زندگی آنها را نمی دهد

"علی افشار" رئیس پارک ملی دناست که در سال گذشته در درگیری با شکارچیان از ناحیه دست مجروح شد و به خیل جانبازان محیط زیست کشور پیوست.

او در گفتگو با خبرنگار مهر به مشکلات عدیده محیط بانان اشاره می کند و می گوید: کار محیط بانی کاری بسیار پر استرس و سخت است و فشارهای زیادی به محیط بانان وارد می شود.

افشار ادامه می دهد: محیط بانان در سرمای زمستان و گرمای تابستان آن هم در کوه و کمرها و مناطق صعب العبور با کمترین حقوق و هیچ منتی کار می کنند.

وی بیان می کند: حقوق محیط بانان چه از نظر کیفی و چه کمی متناسب با شرایط کاری آنها نیست و این حقوق هم کم است و هم سر موقع پرداخت نمی شود و کفاف زندگی آنها را نمی دهد.

شش درگیری مسلحانه در پارک ملی دنا

افشار تصریح می کند: محیط بانان شش روز متوالی کار و چهار روز استراحت می کنند و از لحاظ زمان کار، سه برابر یک کارمند عادی کار می کنند.

رئیس پارک ملی دنا می گوید: علاقه به تفنگ و شکار در بین مردم این استان زیاد است و این باعث شده به تبع این مسئله، شکارچیان بیشتر از سایر مناطق باشد.

وی به درگیری های شکارچیان و محیط بانان در پارک ملی دنا اشاره می کند و می افزاید: از ابتدای سال جاری تاکنون شش درگیری مسلحانه بین شکارچیان و محیط بانان در این منطقه به وقوع پیوسته است.

دستگیری 189 متخلف زیست محیطی درسال جاری

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون 189متخلف زیست محیطی در مناطق حفاظت شده استان دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

عطا پورشیرزاد در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: این افراد اقدام به 171 مورد تخلف زیست محیطی در مناطق حفاظت شده کرده بودند.

وی بیان می کند: از این تعداد 28 مورد مربوط به شکار پرندگان، 11مورد شکار پستانداران و 17 مورد صید غیرمجاز آبزیان بوده است.

پورشیرزاد می گوید: از این متخلفین، 15 راس کل و بز، 62 قطعه کبک، 44 تیهو، یک عقاب، 9کبوتر و 511 قطعه ماهی کشف و ضبط شد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: بیش از 11درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در مجموع 250 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.

وی می افزاید: هم اکنون هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و660  هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هکتار، خامی با وسعت 25 هزار 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با دو هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در استان وجود دارد

تعداد محیط بانان کمتر از استاندارد

مدیرکل محیط زیست استان تعداد محیط بانان در این استان را به نسبت وسعت مناطق حفاظت شده بسیار کمتر از استاندارد می داند و می گوید: هم اکنون به ازای هر 10هزار هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان در استان وجود دارد.

وی اضافه می کند: این در حالی است که طبق استانداردهای بین المللی برای هر دو تا سه هزار هکتار یک محیط بان باید مشغول فعالیت باشد.

وی ادامه می دهد: بر این اساس تعداد محیط بانان در این استان یک چهارم استانداردهای جهانی است.

پورشیزاد می گوید: هم اکنون حفاظت از مناطق حفاظت شده در دنیا به سمت حفاظت الکترونیک می رود که در این نوع حفاظت افرادی که وارد یک منطقه حفاظت شده می شوند ردیابی شده و تا خروج از منطقه تحت کنترل هستند.

پورشیرزاد بیان می کند: توسعه حفاظت الکترونیک نیاز به اعتبار دارد اما اعتبارات محیط زیست بسیار کم است و سالانه نیز کاهش می یابد و این در حالی است که سال به سال انتظارات از محیط زیست افزایش می یابد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح می کند: محیط زیست استان حتی در تامین حقوق محیط بانان خود به مشکل مواجه است و محیط بانان استان به رغم مشکلات با غیرت مثال زدنی از محیط زیست حفاظت می کنند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد همچنین با بیان اینکه 79 گونه جانوری در کشور در معرض تهدید هستند، بیان می کند: در کهگیلویه و بویراحمد 12 گونه جانوری در معرض تهدید قرار دارد.

وی می افزاید: گوزن زرد، کل و بز، کرکس مصری، فاخته خاوری، خرس قهوه ای و ...برخی از این گونه های در معرض تهدید هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محیط بانان پر تلاش و کم توقع این سامان همیشه در خطرند تا خطری محیط زیست کم نظیر آن را تهدید نکند. آنها اگرچه بی مهری های زیادی می بینند اما دل به مهر ضامن آهو بسته اند و از او اجر می خواهند.


نامه تولیدکنندگان به مقام معظم رهبری

اقتصادی > صنعت و تجارت و کشاورزی
نامه تولیدکنندگان به مقام معظم رهبری/ ارگان‌های اطلاعاتی و بازرسی بانک‌ها را پایش کنند
جمعی از تولیدکنندگان کشور در نامه ای به مقام معظم رهبری، بانکها را به دلیل دسترسی گسترده به خلق پول، عامل بروز التهاب در بازار دانسته و تقاضای حل مشکل نظام بانکی کشور را به منظور دسترسی به اهداف کشور برای خروج از رکود اقتصادی داشته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بعد از تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت کنونی بنگاهداری بانکها و دستور اکید ایشان برای پیگیری و حل معضل کنونی بانکها و قرار گرفتن آنها در خدمت تولید، مجمع کارآفرینان برتر متشکل از جمعی از تولیدکنندگان برتر کشور در نامه ای به رهبر معظم انقلاب، خواستار دستور  ایشان برای گسترش نظارت ارگان‏های اطلاعاتی و بازرسی نسبت به عملکرد بانکها شده اند. متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی

نام‏گذاری‏ های بی‏ بدیل این سال‏ها از جانب شما که نشان‏ دهنده حمایت شما از فعالان اقتصادی دارد؛ ابلاغ سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی که نشان از اهمیت به اقتصاد و تولید ملی دارد؛ تاکیدات حضرتعالی برای مبارزه با فساد و رانت خواری که ناظر بر جدیت شما در مقابله با بی‏ عدالتی است و اینک تاکید شما بر دو مورد از اساسی‏ترین مشکلات تولیدکنندگان و خصوصا کارافرینان یعنی بنگاه‏داری بانک‏ها و مساله واردات کالاهای خارجی، ما را بر آن داشت که ضمن سپاس فراوان از شما مواردی را در این خصوص خدمتتان به عرض برسانیم. امید است با حسن توجه شما شاهد شکوفایی همه جانبه نظام جمهوری اسلامی ایران و تداوم عزت‏مندی ملی باشیم.

معظم له در دیدار با اعضای کابینه دولت تدبیر و امید، بنگاه داری بانک‏ها را یکی از مشکلات جدی کنونی کشور دانسته و در این ارتباط فرمودند: دولت باید این موضوع را بطور جدی پیگیری و حل کند زیرا بانکها باید در خدمت تولید باشند و اگر در خدمت تولید قرار گیرند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اما متاسفانه بانک‏ها و نظام بانکی امروز بجای قرار گرفتن در کنار تولیدکنندگان تبدیل به رقیبی سرسخت برای تولیدکنندگان شده ‏اند که هیچ کس توان رقابت با انحصار اعتبار زایی آن‏ها را ندارد.

1- بانک‏ها به دلیل توانایی خلق پول بالا و مقیاس بزرگی که دارند با حضور خود در هر بازار می‏ توانند موجب التهاب بازارها شوند و به واسطه آن کسب سود کنند. به همین خاطر است که نظام بانکی می ‏بایست تحت نظارت شدید نهاد ناظر قرار داشته و هنگام تخلف بطور جدی با آن‏ برخورد شود.

2- قرار گرفتن مدیران بانک‏ها در نهاد ناظر بانک‏ها و بازگشت آنها پس از دوره خدمت به بانک‏های خصوصی زمینه تخلفات و فساد بانکی را ایجاد کرده و مانع اجرای فرایند نظارت صحیح توسط بانک مرکزی می‏ شود.

3- مالکیت انحصاری بانک توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و عدم رعایت سقف های مجاز مالکیت سهام موجب شده است تا بانک به‏جای پی‏جویی مشکلات کارافرینان در جهت ترجیحات سهامداران و مدیران خود پیش رود که نتیجه‏اش عدم رعایت سقف‏های مجاز تسهیلات کلان و عدم رعایت اولویت‏ها برای پرداخت تسهیلات است. متاسفانه بخش صنعت و صادرات همیشه کمتر از سهم خود تسهیلات دریافت کرده‏اند و بخش مسکن و بازرگانی بیش از سهم‏های تعیین شده تسهیلات دریافت کرده‏اند.

4- بانک‏ها از طریق ورود به بازارهای ارز، طلا و مسکن در کنار قدرت خلق اعتبار و همچنین بدلیل عدم حمایت از تولید و بالا بردن هزینه تمام شده تولید به تورم دامن زده و موجب کاهش قدرت خرید مردم شده و علاوه بر این با بروز رفتارهای سوداگرانه، روح سفته بازی در جامعه را زنده می‏کنند که مخرب‏ترین عامل برای تولید و سرمایه گذاری است.

5- خدعه گری‏ها و دور زدن قوانین و بخشنامه‏های بانک مرکزی توسط بانک‏ها مشکل دیگری است که بانک‏ها با تولید رقابت می نمایند،برای مثال عدم رعایت سقف‏های مالکیت سهام؛ عدم رعایت محدوده‏ سرمایه گذاری؛ پرداخت وام به افراد مرتبط با بانک و هیات مدیره، سهامداران و شرکت‏های تابعه و وابسته؛ پرداخت وام به شرکت‏های تابعه از طریق بانک ثالث به شیوه ضربدری و عدم رعایت ضوابط پولشویی. در این میان برخورد توصیه‌ای بانک مرکزی و عدم وجود ضمانت اجرایی برای بخشنامه‌ها و حل و فصل اختلافات از طریق داوری بدون ارجاع به مراجع قضایی و همچنین کمبودهای قانونی برای مقابله با جرائم اقتصادی از جمله عدم تعریف آن موجب تشدید رفتارهای ضد تولیدی نظام بانکی شده است.

تجربه نشان داده آنگاه که رهبری در حوزه‏های تخصصی ورود پیدا کرده‌اند، به یکباره تحرکی همه جانبه در جهت اصلاح در تمامی سطوح مدیریتی نظام رخ می‏دهد که اصلاح مسیر را تسریع و تسهیل می‏نماید. از این رو انجمن‏ها و تشکل‌های اقتصادی و تولیدکننده به عنوان بزرگترین مجموعه از تولیدکنندگان کشور، از آن مقام جلیل‏القدر خواهشمندیم به منظور ممانعت از انحراف از وظیفه ذاتی بانک‏ها دستور فرمایید دستگاه‏های نظارتی و اطلاعاتی کشور در این جهاد اقتصادی همگام با سایر ارکان، برای شفافیت اطلاعات بنگاه‏داری بانک‏ها اقدام نموده و در این شرایط بغرنج اقتصادی، بانک مرکزی اولاً در یک فرصت کوتاه حداکثر یک ساله نسبت به واگذاری سهام شرکت‏ها و املاک مازاد بانک‏ها اقدام عاجل نماید و ثانیاً سقف‏های مجاز سرمایه‏گذاری و تملیک ساختمان را  کاهش دهد و ثالثاً نظارت شدیدتری بر عملکرد بانک‏ها در جهت مبانی اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

و اما در پایان بیم آن می‏رود که برخی افراد یا دستگاه‏ها با سهل انگاری و یا کم جلوه دادن تخلفات بانکی در نظام اقتصادی زمینه را برای ادامه این تخلفات و پنهان کاری اطلاعات بانک‏ها فراهم نمایند، لذا مستدعی است علاوه بر نظارت بانک مرکزی دستور فرمایید نظارت ارگان‏های اطلاعاتی و بازرسی نسبت به موارد فوق اقدامات اساسی و مسئولیت پذیری موثرتری داشته باشند


جهانبخش: منچستر و آژاکس هدف امروزم نبود!

انصاری‌فرد باید زودتر از اینها به فوتبال اروپا می‌آمد
جهانبخش: منچستر و آژاکس هدف امروزم نبود!/ به رکوردشکنی فکر نمی‌کنم؛ هیچ‌ وقت قول آقای گلی نمی‌دهم

مهاجم نایمخن گفت: هیچ وقت قول آقای گلی نداده‌ام چون در فوتبال هیچ چیز مشخص نیست اما قول می‌دهم هر بازی تلاشم را می‌کنم تا بهترین عملکردم را ارائه کنم.

خبرگزاری فارس: جهانبخش: منچستر و آژاکس هدف امروزم نبود!/ به رکوردشکنی فکر نمی‌کنم؛ هیچ‌ وقت قول آقای گلی نمی‌دهم

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا جهانبخش که در نایمخن ماندنی شد در گفت و گویی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در خصوص آخرین شرایط خود توضیحاتی را ارائه کرد که متن آن را در زیر می‌خوانید:

فارس: به نظر می‌‌رسد حداقل تا نقل و انتقالات زمستانی در نایمخن ماندنی شدی؟ البته گفته بودی اگر بمانی با توجه به شناختی که از شرایط تیم و هواداران داری، برایت خیلی هم بد نخواهد بود.

اینکه دوست داشتم برای پیشرفت سطح کیفی و فوتبالی به یک تیم بهتر بروم شاید بر کسی پوشیده نباشد، چرا که اصل آمدن من به فوتبال اروپا به همین منظور بود که سال به سال پیشرفت کرده و به مدارج بالاتر و تیم‌های بهتر و حرفه‌ای‌تر برسم، اما در نهایت شرایطی پیش آمد تا در تیم هلندی ماندگار شوم.

فارس: البته مخالفت باشگاه هم در این مورد بی‌تأثیر نبود؟

از وقتی که پیشنهاد تیم‌های مختلف به باشگاه رسید، در حال کسب نتایج خوب در لیگ زیرگروه بودیم. از طرفی همه هواداران انتظار دارند تا بتوانیم با قهرمانی به لیگ برتر برگردیم. به همین دلیل شرایط به گونه‌ای بود که برای انتقالم، کار سخت بود، چراکه مسئولان در نظر داشتند تا من را نگه دارند.به هر صورت ماندم و قطعا تمرکز کاملم را برای تیم می‌گذارم تا با داشتن شرایطی خوب، همچنان در راستای اهداف تیم، به نایمخن کمک کنم. نگاهم به آینده است، البته می‌شد این اتفاق زودتر بیافتد اما در هر حال می‌توان این موضوع را به گونه دیگری هم جبران کرد.

فارس: برای امسال به مبلغ قراردادت اضافه شد؟

خیر. از قبل قرارداد پایه‌ام مشخص بود و در قراردادی که از قبل مشخص است، معمولا تغییری به وجود نمی‌آید.

فارس: از درخشش خود در فصل جاری بگو. فکر می‌کنی بتوانی آقای گل زیر گروه شوی؟

به اقای گلی فکر نمی‌کنم بلکه دوست دارم بیشتر برای تیم موثر باشم و شرایط خوبی داشته باشم و این می‌تواند برایم مثبت باشد. به همین دلیل در هر بازی سعی می‌کنم بهترین عملکردم را ارائه دهم که خداراشکر طی هفته‌های گذشته این اتفاق افتاده است. امیدوارم شرایط خوبم تا فصل نقل و انتقالات زمستانی ادامه داشته باشد.هیچ وقت قول آقای گلی نداده‌ام چون در فوتبال هیچ چیزی مشخص نیست اما قول می‌دهم هر بازی تلاشم را می‌کنم تا بهترین عملکردم را ارائه کنم.

فارس: اینکه اجازه جدایی به تو داده نشد، در روحیه‌ات تأثیرگذار نیست؟

خیر. خیلی شرایط خوبی دارم و همه چیز در حال حاضر مثبت است. تنها موردی که وجود دارد این است که دوست داشتم به سطح بالاتری از فوتبال برسم که در حال حاضر این شرایط برایم به وجود نیامد.

فارس: شاید رسانه‌ای شدن خبر پیشنهاد تیم‌های مانند منچستر و آژاکس، توقع فوتبالدوستان ایرانی و خودت را بالا برد؟ هدف گذاری خودت هم به نظر می‌رسد رسیدن به یک تیم بزرگ اروپایی باشد.

صددرصد درست می‌گویید. به همین دلیل به فوتبال اروپا آمدم تا انتخاب‌های خوبی داشته باشم و بتوانم به تیم‌های بزرگ‌تری برسم. در کل اینکه اهداف بسیار بزرگی در فوتبال اروپا دارم و امیدوارم مرحله به مرحله به آن برسم.البته رسیدن به تیم‌هایی مانند آژاکس یا منچستر چیزی نبود که الان بخواهم و طبق هدف‌گذاری به این موضوع طی سالیان آینده نگاه ویژه‌ای دارم.البته پیشنهاداتی که به من شد نیز نشان داد که در مسیر درستی هستم چون همان پیشنهاداتی بود که خودم می‌خواستم. اگر این امر محقق می‌شد می‌توانستم خیلی زودتر پله‌های ترقی را در فوتبال اروپا طی کنم اما حالا باید این قدم را دیرتر بردارم.

فارس: سقف خواسته هایت در فوتبال اروپا کدام تیم است؟

نمی‌توانم تیم خاصی را بگویم چون فوتبال قابل پیش بینی نیست. دوست دارم در فوتبال اروپا به بالاترین مدارج برسم. نسبت به این مسائل نگاه واقع بینانه‌ای دارم و رویایی به این مسائل فکر نمی‌کنم.امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که در آینده فوتبالی‌ام در تیم ملی و باشگاهی به اهداف بزرگی که در سر دارم برسم.

فارس: احیاناً به رکوردشکنی در عرصه ملی از لحاظ گلزنی یا بازی ملی فکر نمی‌کنی؟

خیر. اصلا به دنبال این چیزها نیستم و تا به حال به آن فکر هم نکرده‌ام. دوست دارم هر زمان در اختیار تیم ملی بودم، بهترین عملکردم را ارائه کنم.

فارس: کریم انصاری‌فرد هم سرانجام به فوتبال اروپا رسید.

خیلی برای کریم خوشحال شدم چون واقعا حقش بود خیلی زودتر از اینها به فوتبال اروپا بیاید. او کیفیت لازم را دارد مانند بسیاری دیگر از جوانان تیم ملی که بازی خوبی را از خود در جام جهانی به نمایش گذاشتند از جمله احسان حاج صفی.شاید کریم در حال حاضر در لیگ دوی اسپانیا باشد اما باید او از جایی کارش را در فوتبال اروپا آغاز می‌کرد. امیدوارم طرز فکری که کریم دارد در همه بازیکنان ایرانی باشد. در وهله اول باید هدف رسیدن به اروپا باشد و اینکه در کدام تیم باشید شاید در این مرحله خیلی مهم نباشد.کریم به فوتبال اروپا آمد تا به مراحل بالاتر برسد و همین که از اوساسونا آغاز کرد برایش می‌تواند خیلی خوب باشد.

فارس: در خصوص کم شدن احتمال حضور کی‌روش در فوتبال ایران چه صحبتی داری؟

بارها گفته‌ام که حضور کی‌روش می‌تواند در فوتبال ما خیلی مثبت باشد چون او شناخت خوبی از فوتبال ایران پیدا کرده و می‌تواند از این به بعد برای فوتبال ملی ایران مفید باشد. تا جام ملت‌ها هم زمان کوتاهی مانده و امیدوارم هر تصمیمی گرفته می‌شود در نهایت به سود تیم ملی باشد.

فارس: برای همراهی تیم ملی که مشکلی نداری؟ 

اگر دعوت شوم قطعا با تمام وجود در اختیار تیم ملی کشورم خواهم بود.