سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژه نامه کارون پردیس

جزئیات تجهیز 50 میلیارد تومانی منابع بانکها برای حمایت از بازار

جزئیات تجهیز 50 میلیارد تومانی منابع بانک‌ها برای حمایت از بازار سرمایه

بازار سهام در حالی این روزها در انتظار حمایت همه‌جانبه 5 بانک بزرگ کشور از بورس به تابلوی معاملات این بازار می‌نگرد که از یکشنبه هفته گذشته 50 میلیارد تومان نقدینگی از سوی این بانک‌ها در اختیار صندوق توسعه گذاشته شده است.

خبرگزاری فارس: جزئیات تجهیز 50 میلیارد تومانی منابع بانک‌ها برای حمایت از بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس تهران در شرایطی همچنان با روند رکودی مواجه شده که گزارش‌های دریافتی از تزریق 50 میلیارد تومان نقدینگی از سوی 5 بانک بزرگ کشور به صندوق توسعه بازار سرمایه حکایت دارد.

گزارش‌های دریافتی حاکی است، پس از توافق وزیر اقتصاد با بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، رفاه و ملی ایران مبنی بر حمایت از بازار سهام از طریق هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تابعه خود پس از عید مبعث ؛ در روز یکشنبه 27 اردیبهشت ماه امسال مبلغ 50 میلیارد تومان پول نقد به حساب صندوق توسعه بازار تزریق شد.

در این زمینه، علی نقوی مدیر صندوق توسعه به خبرنگار فارس گفت: این منابع در شرایطی تزریق شد که مطابق با رویه صندوق توسعه در اساسنامه و امیدنامه آن، اقدام‌های لازم بلافاصله با هدف کمک به نقدشوندگی بازار سهام صورت پذیرفت.

نقوی افزود: در حال حاضر صندوق توسعه بازار با تکیه بر استراتژی مناسب، اقدام به حمایت از بازار سهام کرده و همواره براساس مشورت و رایزنی با دارندگان بزرگ واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق توسعه به صورت هفتگی و روزانه گزارش‌های لازم را از عملکرد خود ارائه می‌دهد.

مدیر صندوق توسعه عنوان کرد: این صندوق با هدف ایجاد سودآوری تشکیل نشده و تنها برای افزایش نقدشوندگی بازار و متعادل کردن روند معاملات در روزهایی که بازار با فشار عرضه و تقاضا مواجه می شود، تشکیل شده است.

به گفته وی، در شرایط متعادل بازار سهام، صندوق توسعه هیچ واکنشی به روند معاملات نداشته و تنها برای جمع‌آوری صف‌های غیرمنطقی در کلیت بازار سهام فعال می‌شود.

این مقام مسئول، از نقدپذیری مدیران صندوق توسعه سخن گفت و افزود: در حال حاضر همه انتقادها به گوش مدیریت صندوق توسعه رسانده می‌شود و بلافاصله مورد بررسی قرار می‌گیرد. هر نهاد مالی نسبت به رویکرد، عملکرد و مدیریت خود با نهادهای دیگر متفاوت بوده و طبیعی است که برخی نقدها وجود داشته باشد.

دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق توسعه که بازیگران بزرگ بازار سهام از جمله بانک‌ها را نیز شامل می‌شود، همواره با مدیریت صندوق توسعه در تعامل بوده و با آنها مشورت می‌شود.

بر همین اساس ، آخرین جمع‌بندی نسبت به عملکرد صندوق توسعه نیز حدود یک ماه پیش از سوی عسکری مارانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی ایران به اطلاع عموم رسانده شد.

نقوی از نهایی شدن وبسایت صندوق توسعه در 7 روز آینده خبر داد و افزود: انتظار می‌رود تا قبل از نیمه شعبان با راه‌اندازی سایت صندوق توسعه امکان رؤیت دارایی‌های این صندوق و سایر عملیات‌های آن برای عموم مردم میسر گردد.

وی در عین از عملکرد صندوق سپاس نیز سخن گفت و افزود: مدیریت این صندوق نیز در حال حاضر از سوی مرکز مالی ایران و همزمان با مدیریت صندوق توسعه صورت می‌گیرد. صندوق سپاس یک صندوق قابل معامله (ETF) است که ارزش خالص دارایی‌های آن روزانه در تابلوی معاملات بورس درج می‌شود. در حال حاضر ارزش خالص دارایی‌های هر واحد صندوق سپاس (ANV) به مبلغ 10297 ریال و قیمت پایانی آخرین معامله این صندوق مبلغ 10387 ریال است. این صندوق بر مبنای سرمایه 100 میلیارد تومانی تأسیس شده و منابع حاصل از آن هم‌زمان با فروش واحدهای صندوق برای حمایت از بازار مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش فارس، برخی کارشناسان بازار سرمایه، نسبت به نحوه عملکرد صندوق توسعه انتقاد داشته و عنوان می‌کنند که نحوه خرید و فروش سهام از طریق صندوق توسعه به تقابل ذینفعان این صندوق منجر می‌شود.